AddToAny

Elevene bak tallene

Elevene bak tallene
Desentralisert kompetanseutvikling i Grenland+ i samarbeid med Universitetet i Sørøst- Norge
Høsten 2018 arbeidet skoleledere og skoleeiere for 14 ungdomsskoler, 34 barneskoler, 2 1-10 skoler, en spesialskole og ledere av PPT sammen i forprosjektet «Elevene bak tallene - triangulert analysekompetanse». For å bli bedre trengte vi et felles språk om hva god pedagogisk praksis egentlig er når elevenes læring ledes på ulike nivåer.
Vi ønsket å gjøre oss bedre som skoleeiere og profesjonsfolk. I tillegg til å synliggjøre god pedagogisk praksis var formålet å gi deltagerne kompetanse i å triangulere; innhente data fra ulike perspektiver før vurderinger eller beslutninger kan gjøres. Vi ble i løpet av høsten kjent med bærekraftige verdier og prinsipper for skoleutvikling som støtter og utvikler elevenes læring.
I denne artikkelen gis det innblikk i hvordan 90 deltagere arbeidet aksjonslærende i forprosjektet «Elevene bak tallene - triangulert analysearbeid», teori og metode. Deltagerne møttes 2 hele dager og 2 halve dager med mellomarbeid mellom samlingene.

TEORI OM AKSJONSLÆRINGSSTRATEGIER FOR SKOLEUTvIKLING
Å arbeide aksjonslærende i skoleutvikling er en forskende tilnærmingsform til læringen som skjer i klasserommet, i profesjonsfellesskap, skolenivået og kommunalt nivå. Aksjonslæring i profesjonsfellesskap er knyttet til forbedring av pedagogisk praksis for å støtte og utvikle elevens faglige og sosiale læringsarbeid som vi her uttrykker som elevresultater. Fellestrekk for aksjonslæringsstrategiene er en undrende og forskende tilnærming (inquirytilnærming) og et elevsentrert læringssyn. Det er i gjennomføringen av kvalitative metoder det kan se ut til at skoleledere og lærere trenger økt kunnskap for mer presis anvendelse av observasjon og utforming av spørsmål i intervjuer slik at ikke innhentet informasjon/data blir for generell (Hallås & Grimseth, 2016; Olsen & Wølner, 2017, s. 95; Mausethagen, Prøitz & Skedsmo, 2018, s. 82).
Aksjonslæringsstrategier har ulike tradisjoner og ulike uttrykk. I Norden og Norge begynner studier og forskningsfellesskap å bli anerkjente for sitt praksisnære arbeid for profesjonalisering av læringsfellesskap (Dudley, 2015, Hallås & Grimsæth, 2016, Munthe, Bjuland og Helgevold, 2015 og Olsen & Wølner, 2017) som eksempelvis Lesson Study i Ungdomstrinn i Utvikling. Ulike kommuner og skoler har ulike tradisjoner som learning-walks, LP-modell, skolevandring, Halvor Bjørnsruds IGP eller Tom Tillers Gjort-Lært-Lurt.
Forprosjektet i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (kompetansenettverket Grenland+) trengte et felles språk om god pedagogisk praksis når de senere skulle arbeide med å forbedre pe
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt