Advokatbladet
02.06.2023
Til hjelp for sine ti tusen kolleger har DNB-advokatene utviklet en chatbot som svarer på juridiske spørsmål om alt fra fremtidsfullmakter til panteregler.
Advokat Odd Rangaard Kleiva i innovasjon- og teknologigruppen i DNB-advokatene har ledet arbeidet med å utvikle chatbot'en som har fått navnet Justina. Den er tilgjengelig 24/7, og er en ressurs til internt bruk i banken.
Les merI løpet av fem og et halvt år har chatbot'en svart på rundt femten tusen spørsmål fra ansatte i banken.
- Vi så at det var en del repetitive, juridiske spørsmål som kom inn til advokatene fra andre miljøer i banken. Det første målet var å hjelpe rådgivere og miljøer innenfor personmarkedet hos oss med spørsmål om lån, pant, innsyn, taushetsplikt, fullmakt, verger, mindreårige, dødsbo og mye mer. Senere har Justina blitt utvidet med svar som treffer bredere i banken, forteller Kleiva.
Kundebehandlere i DNB kan for eksempel spørre chatbot'en om hva som er formkravene til en fremtidsfullmakt, og på få sekunder få et kort og juridisk