Finansfokus
07.06.2017
Ny, intelligent teknologi gjør mange tjenester bedre og din hverdag enklere. Men for at du skal kunne få stadig flere tjenester tilpasset deg personlig, henter globale aktører som Google, Facebook og finansnæringen ut store mengder data om nettopp deg. Først om ett år kommer loven som gir deg bedre kontroll over dine persondata.
Datatilsynet og Teknologirådet har publisert rapporten Personvern 2017 som gir en god oversikt over de endringene som skjer innen persontilpassing og kunstig intelligens. Rapporten peker også på personvernutfordringene og hvordan den nye loven vil styrke dine rettigheter som forbruker. (Se egen sak: Nye personvernregler. )
STORE ENDRINGER
Kunstig intelligens og sensorteknologi driver frem nye forretningsmodeller i finanssektoren. Tilgangen til data fra blant annet sosiale medier, mobilapplikasjoner, lokasjonsdata og sensorer har ført til et kappløp om å skaffe flest mulig data om kundene for å kunne forutsi deres oppførsel, ønsker og behov. Endringene i finans- og forsikringsbransjen vil påvirke personvernet. Når det nye betalingstjenestedirektivet PSD2 trer i kraft neste år, vil flere aktører få tilgang til våre opplysninger i banken.
Det er tre grunner til at det skjer store endringer i finanssektoren nå. For det første drives utviklingen av at det er blitt lettere å samle inn, lagre og analysere enorme datamengder til sterkt fallende kostnader. For det andre øker forventningene blant forbrukerne til å få rask og enkel tilgang til personbaserte tjenester på smarttelefonen. For det tredje driver regulatoriske endringer frem innovasjon og nye forretningsmodeller blant annet som følge av PSD2. Når det nye PSD2-regelverket trer i kraft i januar 2018, vil bankene miste sitt monopol på våre kontoopplysninger, og nye tjenester for å holde orden på privatøkonomien vil komme. (Se egen PSD2-seksjon i denne utgaven. )
NYE FORSIKRINGSMODELLER
Forsikringsselskapene ønsker å ta en mer sentral rolle i våre liv. I dag har de ikke tett og daglig kontakt med kundene. De har heller ikke detaljerte opplysninger om kundene som de kan bruke til å analysere seg frem til kundenes interesser og behov, slik en matvarekjede med et kundekortprogram har. Dette forandrer seg når forsikringsselskapene tar i bruk sensorteknologi som løpende kan samle inn data om vår atferd. Men ønsker kundene dette?
Bruk av sensorteknolog
Gå til medietSTORE ENDRINGER
Kunstig intelligens og sensorteknologi driver frem nye forretningsmodeller i finanssektoren. Tilgangen til data fra blant annet sosiale medier, mobilapplikasjoner, lokasjonsdata og sensorer har ført til et kappløp om å skaffe flest mulig data om kundene for å kunne forutsi deres oppførsel, ønsker og behov. Endringene i finans- og forsikringsbransjen vil påvirke personvernet. Når det nye betalingstjenestedirektivet PSD2 trer i kraft neste år, vil flere aktører få tilgang til våre opplysninger i banken.
Det er tre grunner til at det skjer store endringer i finanssektoren nå. For det første drives utviklingen av at det er blitt lettere å samle inn, lagre og analysere enorme datamengder til sterkt fallende kostnader. For det andre øker forventningene blant forbrukerne til å få rask og enkel tilgang til personbaserte tjenester på smarttelefonen. For det tredje driver regulatoriske endringer frem innovasjon og nye forretningsmodeller blant annet som følge av PSD2. Når det nye PSD2-regelverket trer i kraft i januar 2018, vil bankene miste sitt monopol på våre kontoopplysninger, og nye tjenester for å holde orden på privatøkonomien vil komme. (Se egen PSD2-seksjon i denne utgaven. )
NYE FORSIKRINGSMODELLER
Forsikringsselskapene ønsker å ta en mer sentral rolle i våre liv. I dag har de ikke tett og daglig kontakt med kundene. De har heller ikke detaljerte opplysninger om kundene som de kan bruke til å analysere seg frem til kundenes interesser og behov, slik en matvarekjede med et kundekortprogram har. Dette forandrer seg når forsikringsselskapene tar i bruk sensorteknologi som løpende kan samle inn data om vår atferd. Men ønsker kundene dette?
Bruk av sensorteknolog