Optikeren
22.04.2020
Handlevanene til folk er i rask endring. Hvordan vil det påvirke optikerbransjen fremover? Det ser vi nærmere på over de neste sidene.
Digital handel har eksistert en stund for salg av kontaktlinser, både fra aktører innenfor bransjen (som nettbutikker for kjeder og enkeltbutikker) og utenfor (som for eksempel Lensway). Nå begynner det også å komme mer salg av briller på nettet. Det finnes flere aktører utenfor bransjen som satser på dette, hvor Extra Optical med kontorer i Trondheim er et eksempel. Hvorfor ønsker aktører utenfra å komme inn på dette markedet og hva tenker aktører i optikerbransjen om digital handel og hvordan handel vil foregå framover?
For å kunne kjøpe briller og linser på nettet vil man fortsatt trenge at en optiker gjør en synsundersøkelse og sjekker øyehelsen, selv om noen kanskje bruker gammel styrke eller estimerer selv ut fra prøving av ferdigbriller og bruker dette når de bestiller briller på nett.
HANDEL OG SERVICE
Det er ikke bare optikernes kunnskap som er viktig ved salg av briller. Både optikernes og optikerassistentenes kunnskap om glassvalg, hvilke brillefasonger som passer til hvilke ansikter, fargevalg og materialvalg betyr mye for kundens opplevelse ved handel i butikk. Ved netthandel mangler man dimensjonen med personlig service og tilpasning av brillen.
På tross av virtuelle løsninger for å prøve briller blir det noe annet å prøve brillen «IRL», i virkeligheten. Da kjenner man umiddelbart hvordan brillen sitter på og om den for eksempel sklir fram på nesen. Pantoskopisk vinkel og toppunktsavstand blir også sjekket av optiker/optikerassistent, noe som er vanskelig ved digital handel. Det menneskelige møtet er også viktig ved et salg, det at man får en relasjon med kunden.
Robert Ingvaldsen er høyskolelektor ved institutt for markedsføring og skriver på BI Business Review at de fleste forventer en endring fra å handle i fysiske butikker til å handle mer på nett, men påpeker at giganter innen digital handel som Amazon og Ali Baba også satser tungt på fysiske butikker. Den fysiske butikkjeden AmaZonGo er ett eksem
Gå til medietFor å kunne kjøpe briller og linser på nettet vil man fortsatt trenge at en optiker gjør en synsundersøkelse og sjekker øyehelsen, selv om noen kanskje bruker gammel styrke eller estimerer selv ut fra prøving av ferdigbriller og bruker dette når de bestiller briller på nett.
HANDEL OG SERVICE
Det er ikke bare optikernes kunnskap som er viktig ved salg av briller. Både optikernes og optikerassistentenes kunnskap om glassvalg, hvilke brillefasonger som passer til hvilke ansikter, fargevalg og materialvalg betyr mye for kundens opplevelse ved handel i butikk. Ved netthandel mangler man dimensjonen med personlig service og tilpasning av brillen.
På tross av virtuelle løsninger for å prøve briller blir det noe annet å prøve brillen «IRL», i virkeligheten. Da kjenner man umiddelbart hvordan brillen sitter på og om den for eksempel sklir fram på nesen. Pantoskopisk vinkel og toppunktsavstand blir også sjekket av optiker/optikerassistent, noe som er vanskelig ved digital handel. Det menneskelige møtet er også viktig ved et salg, det at man får en relasjon med kunden.
Robert Ingvaldsen er høyskolelektor ved institutt for markedsføring og skriver på BI Business Review at de fleste forventer en endring fra å handle i fysiske butikker til å handle mer på nett, men påpeker at giganter innen digital handel som Amazon og Ali Baba også satser tungt på fysiske butikker. Den fysiske butikkjeden AmaZonGo er ett eksem