Første steg
25.02.2022
Har du krenket et barn gjennom noe du har sagt eller gjort, er det mulig å reparere.
Det forteller barnehagelærer og rektor Nina S. Marthinsen ved EQ Institute i Oslo.
- Snakker du med barnet om hva dere begge følte i situasjonen, beklager det du sa eller gjorde, og spør barnet om hva som skal til for å gjøre det godt igjen, kan dere komme sterkere gjennom det enn da dere gikk inn, sier Marthinsen. Du bør unngå å gå i forsvar, fornekte det som har skjedd, bagatellisere følelsene eller handlingen eller legge skylden på barnet.
GAP MELLOM TEORI OG PRAKSIS
Marthinsen er overbevist om at de gode møtene med voksne i barnehagen har avgjørende betydning for hvordan barna får det med seg selv og andre i fremtiden.
- Barn som hører navnet sitt i en utålmodig tone flere ganger om dagen, vil få dårligere selvbilde og mindre indre ro enn de som blir møtt med anerkjennelse og tålmodighet, sier Marthinsen. Hun har vært barnehagestyrer i 25 år og har tatt
Nonviolent Communication, en lederutdanning for barnehagestyrere ved BI. Som styrer erfarte hun at det er et stort gap mellom forståelsen for at barn trenger emosjonell støtte og emosjonelt stabile voksne, og det å omsette kunnskapen i praksis.
- Ved EQ Institute mener vi at voksne alltid har 100 prosent ansvar for det som skjer i relasjonen mellom dem og barnet. Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig, sier hun.
PÅVIRKET AV EGEN BARNDOM
- Mennesker som velger omsorgsyrker, drives gjerne av et ønske om å hjelpe andre, men like ofte mangler de evnen til å vise omsorg for seg selv. Når vi mennesker går på akkord med oss selv og gir mer enn vi har, kan vi trekkes inn i offerrollen. Veien derfra er rask til å peke utover og gi andre skylden for at jeg er sliten og kjeftet på den umulige ungen, sier Marthinsen. Hun mener at måten vi selv ble møtt på som barn, ligger dypt i oss som automatiserte handlingsmønstre.
- I pressede situasjoner er det denne lærdommen som tyter ut som en uhensiktsmessig måte å møte andre på. Hun opplever at voksne som fikk beskjed om å ta seg sammen og slutte og gråte som barn, ofte ber barn om det samme.
Gå til mediet- Snakker du med barnet om hva dere begge følte i situasjonen, beklager det du sa eller gjorde, og spør barnet om hva som skal til for å gjøre det godt igjen, kan dere komme sterkere gjennom det enn da dere gikk inn, sier Marthinsen. Du bør unngå å gå i forsvar, fornekte det som har skjedd, bagatellisere følelsene eller handlingen eller legge skylden på barnet.
GAP MELLOM TEORI OG PRAKSIS
Marthinsen er overbevist om at de gode møtene med voksne i barnehagen har avgjørende betydning for hvordan barna får det med seg selv og andre i fremtiden.
- Barn som hører navnet sitt i en utålmodig tone flere ganger om dagen, vil få dårligere selvbilde og mindre indre ro enn de som blir møtt med anerkjennelse og tålmodighet, sier Marthinsen. Hun har vært barnehagestyrer i 25 år og har tatt
Nonviolent Communication, en lederutdanning for barnehagestyrere ved BI. Som styrer erfarte hun at det er et stort gap mellom forståelsen for at barn trenger emosjonell støtte og emosjonelt stabile voksne, og det å omsette kunnskapen i praksis.
- Ved EQ Institute mener vi at voksne alltid har 100 prosent ansvar for det som skjer i relasjonen mellom dem og barnet. Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig, sier hun.
PÅVIRKET AV EGEN BARNDOM
- Mennesker som velger omsorgsyrker, drives gjerne av et ønske om å hjelpe andre, men like ofte mangler de evnen til å vise omsorg for seg selv. Når vi mennesker går på akkord med oss selv og gir mer enn vi har, kan vi trekkes inn i offerrollen. Veien derfra er rask til å peke utover og gi andre skylden for at jeg er sliten og kjeftet på den umulige ungen, sier Marthinsen. Hun mener at måten vi selv ble møtt på som barn, ligger dypt i oss som automatiserte handlingsmønstre.
- I pressede situasjoner er det denne lærdommen som tyter ut som en uhensiktsmessig måte å møte andre på. Hun opplever at voksne som fikk beskjed om å ta seg sammen og slutte og gråte som barn, ofte ber barn om det samme.