Arkitektur N
12.06.2018
Utfordringene står i kø når Arkitektbedriftene nå går i gang med å ferdigstille prosjektet «Arkitektur skaper verdi». For hva er egentlig «arkitektur» og «verdi» i en slik sammenheng? Og hva sier det om fagets tilstand i samtiden at en slik rapport oppleves som nødvendig?
Arkitektur skaper verdi (ASV) er blitt
et flaggskipprosjekt for Arkitektbedriftene i Norge (AiN). ASV har som mål «å synliggjøre arkitekturens samfunnsrelevans og formidle hvordan arkitekter bidrar til verdiskapning» gjennom prosjektanalyser og forbildeeksempler. Prosjektet ble lansert i januar 2017 og skal foreløpig løpe til 2021.
Sett fra utsiden kan man på mange måter si at prosjektet, som skal klare å gjøre arkitekturens ofte vanskelige definerbare merverdier synlige i mer kvantifiserbare former, er et sterkt symptom på en følbar nervøsitet innad i profesjonen.
Arkitektenes status og rolle i samfunnets bygningsproduksjon har vært mye omtalt de siste årene. Små og mellomstore kontorer er vanskelige å drifte, ettersom både stat og marked har skapt juridiske, økonomiske og sosiale regimer som favoriserer tunge aktører fremfor de unge og mindre erfarne. Vi behøver ikke å se lenger enn til Statsbyggs håndtering av museumsprosjektet i Tromsø våren 2018,
som utelukker åpen konkurranse fordi «et
prosjekt til 1,5 milliarder krever erfaring». Under det hele ligger en frykt for at hele profesjonen etter hvert kan skvises ut av store, konglomeratkontorer der arkitekten til nød er estetisk konsulent.
Arkitektenes respons på denne situ
asjonen har tatt flere former. Arkitektorganisasjonene forsøker med lobbyering, prisutdelinger, fanesaker, kronikkskriving og andre former for å få plass i det offentlige ordskiftet. Fra private aktører, ser vi også taktiske forsøk på å svare på situasjonen,
som når MAD starter «kommunikasjonsbyrå for eiendomsbransjen» eller at allerede
enorme Nordic lar seg kjøpe av Norconsult, og vokser seg enda større og mer robust som totalleverandør. Kanskje er det gjennom slike bedriftsøkonomiske og markedsstrategiske grep at Arkitekten med stor A skal gjenreises.
Eller kanskje er det gjennom et prosjekt som klarer å synliggjøre selve Verdien av
arkitektur?
Verdibasert retning
Ifølge Arkitektbedriftene følger ASV en ny europeisk retning, der en «helhetlig og verdibasert tilnærming til arkitektur» blir vektlagt. ASV har skandinaviske forløpere i Danske Arkitektvirksomheders satsning «Arkitektur med merværdi», som var først ute, etterfulgt av Sveriges Arkitekter og Sveriges Kommuner och Landstings veileder:
Bygga vackert: att bygga med kvalitet och estetiska värden. I likhet med det danske prosjektet, vil den norske utgaven også ta
form av en nettside der forbildeprosjekter «Små og mellomstore kontorer er vanskelige å drifte, ettersom både stat og marked har skapt regimer som favoriserer tunge aktører."
evalueres og presenteres. Og som det svenske, er man opptatt av at bestilling, bred involvering i tidligfase, konsept og samspill er veien til god prosess.
Etter en lang lanserings- og innspillsfase, er Arkitektur skaper verdi nå over i
produksjonsmodus. Det pågår innsamling og evaluering av utvalgte forbildeprosjekt fra hele landet. Line Ramstad forklarer.
- Først og fremst: Hvem er dette prosjektet myntet på?
- Prosjektet skal gi alle som jobber med arkitektur og byggenæringen tilstrekkelig forståelse og argumenter for å velge kvalitet fremfor kvantitet, forteller Ramstad.
- Det betyr ikke at folk ikke skal tjene penger, men at resultatene skal bli bedre. Arkitekturen skal skape verdi også for de
som bruker det.
- Og hvordan definerer dere denne verdien?
- Å definere verdi har vært en lang runde, forteller Ramstad.
- Det er et begrep som på mange måter baserer seg på en subjektiv opplevelse,
men i dette tilfellet er det jo ikke det vi er ute ette
Gå til medietet flaggskipprosjekt for Arkitektbedriftene i Norge (AiN). ASV har som mål «å synliggjøre arkitekturens samfunnsrelevans og formidle hvordan arkitekter bidrar til verdiskapning» gjennom prosjektanalyser og forbildeeksempler. Prosjektet ble lansert i januar 2017 og skal foreløpig løpe til 2021.
Sett fra utsiden kan man på mange måter si at prosjektet, som skal klare å gjøre arkitekturens ofte vanskelige definerbare merverdier synlige i mer kvantifiserbare former, er et sterkt symptom på en følbar nervøsitet innad i profesjonen.
Arkitektenes status og rolle i samfunnets bygningsproduksjon har vært mye omtalt de siste årene. Små og mellomstore kontorer er vanskelige å drifte, ettersom både stat og marked har skapt juridiske, økonomiske og sosiale regimer som favoriserer tunge aktører fremfor de unge og mindre erfarne. Vi behøver ikke å se lenger enn til Statsbyggs håndtering av museumsprosjektet i Tromsø våren 2018,
som utelukker åpen konkurranse fordi «et
prosjekt til 1,5 milliarder krever erfaring». Under det hele ligger en frykt for at hele profesjonen etter hvert kan skvises ut av store, konglomeratkontorer der arkitekten til nød er estetisk konsulent.
Arkitektenes respons på denne situ
asjonen har tatt flere former. Arkitektorganisasjonene forsøker med lobbyering, prisutdelinger, fanesaker, kronikkskriving og andre former for å få plass i det offentlige ordskiftet. Fra private aktører, ser vi også taktiske forsøk på å svare på situasjonen,
som når MAD starter «kommunikasjonsbyrå for eiendomsbransjen» eller at allerede
enorme Nordic lar seg kjøpe av Norconsult, og vokser seg enda større og mer robust som totalleverandør. Kanskje er det gjennom slike bedriftsøkonomiske og markedsstrategiske grep at Arkitekten med stor A skal gjenreises.
Eller kanskje er det gjennom et prosjekt som klarer å synliggjøre selve Verdien av
arkitektur?
Verdibasert retning
Ifølge Arkitektbedriftene følger ASV en ny europeisk retning, der en «helhetlig og verdibasert tilnærming til arkitektur» blir vektlagt. ASV har skandinaviske forløpere i Danske Arkitektvirksomheders satsning «Arkitektur med merværdi», som var først ute, etterfulgt av Sveriges Arkitekter og Sveriges Kommuner och Landstings veileder:
Bygga vackert: att bygga med kvalitet och estetiska värden. I likhet med det danske prosjektet, vil den norske utgaven også ta
form av en nettside der forbildeprosjekter «Små og mellomstore kontorer er vanskelige å drifte, ettersom både stat og marked har skapt regimer som favoriserer tunge aktører."
evalueres og presenteres. Og som det svenske, er man opptatt av at bestilling, bred involvering i tidligfase, konsept og samspill er veien til god prosess.
Etter en lang lanserings- og innspillsfase, er Arkitektur skaper verdi nå over i
produksjonsmodus. Det pågår innsamling og evaluering av utvalgte forbildeprosjekt fra hele landet. Line Ramstad forklarer.
- Først og fremst: Hvem er dette prosjektet myntet på?
- Prosjektet skal gi alle som jobber med arkitektur og byggenæringen tilstrekkelig forståelse og argumenter for å velge kvalitet fremfor kvantitet, forteller Ramstad.
- Det betyr ikke at folk ikke skal tjene penger, men at resultatene skal bli bedre. Arkitekturen skal skape verdi også for de
som bruker det.
- Og hvordan definerer dere denne verdien?
- Å definere verdi har vært en lang runde, forteller Ramstad.
- Det er et begrep som på mange måter baserer seg på en subjektiv opplevelse,
men i dette tilfellet er det jo ikke det vi er ute ette