NJF-magasinet
18.11.2020
I seks år har Ellinor Elisabeth Helgesen (25) vasket tog. - Vi blir som oftest ikke lagt merke til, konstaterer hun.
Da jernbanereformen ble innført, ble konduktører og lokomotivførere garantert samme lønns- og arbeidsbetingelser uansett hvem som vant anbudet på å kjøre persontrafikken.
De som tok seg av renholdet ombord i toget, fikk derimot mer utrygghet.
For de ansatte i Trafikkservice, selskapet som i utgangspunktet var en del av gamle NSB, fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud.
I 2018 ble nattillegget kuttet med 35 kroner timen. For enkelte førte dette at de gikk ned 65 000 kroner i året.
- Jeg jobbet stort sett ettermiddag og natt, så jeg tapte en del, sier Ellinor Elisabeth Helgesen.
- Men man blir jo vant til at det alltid er vi som må bidra litt ekstra, smiler hun.
Likhet
Les opprinnelig artikkelDe som tok seg av renholdet ombord i toget, fikk derimot mer utrygghet.
For de ansatte i Trafikkservice, selskapet som i utgangspunktet var en del av gamle NSB, fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud.
I 2018 ble nattillegget kuttet med 35 kroner timen. For enkelte førte dette at de gikk ned 65 000 kroner i året.
- Jeg jobbet stort sett ettermiddag og natt, så jeg tapte en del, sier Ellinor Elisabeth Helgesen.
- Men man blir jo vant til at det alltid er vi som må bidra litt ekstra, smiler hun.
Likhet