Sarah Haider (28) leder den nord-amerikanske grenen av den voksende Ex-Muslims-bevegelsen. Hun født i Pakistan, men vokste opp i Texas med ganske liberale muslimske - som i amerikansk sammenheng vil si ganske konservative - foreldre.
Noe som betydde at hun ikke fikk gå i shorts eller date gutter, men lese de bøkene hun ville. Hun har vært ateist og eks-muslim siden 16-årsalderen.
I november i fjor deltok hun på Human-Etisk Forbund og Ateistenes møte, sammen med britisk-iranske Maryam Namazie, initiativtaker til Ex-Muslims i Storbritannia. Den verdensomspennende, men løst sammenknyttete bevegelsen fungerer som lokale støttegrupper for eks-muslimer, i tillegg til å arbeide for normalisering av religiøs dissens.
Ex-Muslims' oppgave er ikke først og fremst å være religionskritiske, påpeker Haider.
- Men for å normalisere og skape aksept for religiøs dissens må du være blant de som tør å gjøre det.
EN ANNERLEDES RELIGION
Fri tanke møtte Haider til en samtale om med utgangspunkt i hvordan kritisere kritikkverdige sider ved islam i en verden med økende muslimhat. Hvordan kritisere uten å bidra til hets og muslimhat eller havne i seng med høyreekstreme «islamkritikere»?
Det er en bekymring også eks-muslimer deler, så det er ikke feil av vestlige liberale og folk på venstresiden å være bekymret for det, mener Haider, som også beskriver seg selv som «leftleaning liberal».
- Men hva skjer om vi ikke sier ifra om problematiske sider ved islam? Etter min mening er det farligere om de av oss som har empati med muslimer ikke tar eierskap til islamkritikken. Det gir legitimitet til ytre høyre, sier Haider.
Hun mener de har rett i at islam er en annerledes religion og at muslimske immigranter er en annerledes type immigranter.
- Jeg mener ikke å si at muslimer ikke kan integreres - det kan de, jeg er selv eksempel på en immigrant fra den muslimske verden som elsker Amerika.
- Men du er en eks-muslim. Vil det si at du tror det bare er mulig å integreres hvis man slutter å være muslim?
- Nei. Det samme gjelder kristendom - mange som kaller seg kristne gjør ikke bokstavelig det Bibelen krever av dem. I dag har vi for eksempel kristne som kjemper for LHBT-rettigheter. De har funnet en måte å skape avstand mellom bokstavtro kristendom og kristen identitet. Jeg tror det er mulig for muslimer også.
- VENSTRESIDEN ER PARALYSERT
Men hun er bekymret for at frykten for å stigmatisere muslimer skal gjøre at bare krefter på ytre høyre peker på problematiske sider ved islam, teologisk og sosialt, og ved muslimske samfunn.
Så Haider slutter seg i stor grad til kritikken som mange eks-muslimer har rettet mot venstresiden (i bred betydning).
- Jeg er på venstresiden mye på grunn av det jeg har oppfattet å være de grunnleggende prinsippene: kvinners rettigheter