AddToAny

Den utfordrende overgangen: Fra student til nyutdannet lærer

Den utfordrende overgangen: Fra student til nyutdannet lærer
Et ferskt doktorgradsprosjekt fra Universitetet i Agder viser hva skoleledere kan gjøre for å gjøre overgangen til læreryrket enklere for nyutdannede lærere.
Førsteamanuensis Irina Ivashenko Amdal har fulgt en gruppe lærerstudenter fra det siste semesteret i lærerutdanningene til de første tre månedene i arbeid som lærere. I løpet av den tiden har hun gjennomført ti kvalitative semi-strukturerte intervjuer med fem deltagere. Deltakerne er både kvinner og menn som har gjennomført lærerutdanning for trinn 1-7 eller 5-10. Intervjuene med deltakerne foregikk i to steg: ett i det siste semesteret i lærerutdanningen, og det andre etter de tre første månedene i arbeid.
Avhandlingen hennes kaster lys over overgangen fra utdanning til lærerarbeid og viser at overgangen fra student til nyansatt lærer både er en betydningsfull periode som bidrar sterkt til utviklingen av nye læreres perspektiver på lærerarbeid samtidig som den er krevende. Overgangen fremstår i avhandlingen som en lærerik prosess, der læringen initieres av utfordring og usikkerhet og kjennetegnes av spenning mellom oppnåelse av balanse og opplevelse av usikkerhet.
Samtidig viser avhandlingen også at skolens ansettelsespraksis medfører at nyutdannede lærere ofte får ugunstige arbeidsforhold, noe som på mange måter kan bidra til at overgangen kan oppleves som mer overveldende enn lærer
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt