Skolelederen
02.04.2020
Et ferskt doktorgradsprosjekt fra Universitetet i Agder viser hva skoleledere kan gjøre for å gjøre overgangen til læreryrket enklere for nyutdannede lærere.
Førsteamanuensis Irina Ivashenko Amdal har fulgt en gruppe lærerstudenter fra det siste semesteret i lærerutdanningene til de første tre månedene i arbeid som lærere. I løpet av den tiden har hun gjennomført ti kvalitative semi-strukturerte intervjuer med fem deltagere. Deltakerne er både kvinner og menn som har gjennomført lærerutdanning for trinn 1-7 eller 5-10. Intervjuene med deltakerne foregikk i to steg: ett i det siste semesteret i lærerutdanningen, og det andre etter de tre første månedene i arbeid.
Avhandlingen hennes kaster lys over overgangen fra utdanning til lærerarbeid og viser at overgangen fra student til nyansatt lærer både er en betydningsfull periode som bidrar sterkt til utviklingen av nye læreres perspektiver på lærerarbeid samtidig som den er krevende. Overgangen fremstår i avhandlingen som en lærerik prosess, der læringen initieres av utfordring og usikkerhet og kjennetegnes av spenning mellom oppnåelse av balanse og opplevelse av usikkerhet.
Samtidig viser avhandlingen også at skolens ansettelsespraksis medfører at nyutdannede lærere ofte får ugunstige arbeidsforhold, noe som på mange måter kan bidra til at overgangen kan oppleves som mer overveldende enn lærer
Gå til medietAvhandlingen hennes kaster lys over overgangen fra utdanning til lærerarbeid og viser at overgangen fra student til nyansatt lærer både er en betydningsfull periode som bidrar sterkt til utviklingen av nye læreres perspektiver på lærerarbeid samtidig som den er krevende. Overgangen fremstår i avhandlingen som en lærerik prosess, der læringen initieres av utfordring og usikkerhet og kjennetegnes av spenning mellom oppnåelse av balanse og opplevelse av usikkerhet.
Samtidig viser avhandlingen også at skolens ansettelsespraksis medfører at nyutdannede lærere ofte får ugunstige arbeidsforhold, noe som på mange måter kan bidra til at overgangen kan oppleves som mer overveldende enn lærer