Skolelederen
02.04.2019
Den nye mellomlederen forventes å være tett på lærernes undervisning og elevenes læring.
- Vi har som mål å belyse noen av årsakene til interessen for mellomlederne i skolen, internasjonalt og nasjonalt, fordi historisk og kulturell kontekstkunnskap er svært viktig for å forstå endringene i forventninger til skoleledelse i dag og for fremtidens skole. Den andre hovedhensikten med boka er å vise forskning på skoleledelse og mellomledere; hvordan nasjonale styringsnivåer retter endrete forventninger mot rektor og mellomledere. Hvordan påvirker disse forventningene endring i egen rolle og praksis?
Førsteamanuensis Hedvig Neerland Abrahamsen ved Høgskulen på Vestlandet og professor Marit Aas ved OsloMet har skrevet boka Mellomleder i skolen (Fagbokforlaget). - Boka viser til at skoleledelse ikke bare er noe hierarkisk og administrativt, men også noe relasjonelt og prosessorientert. Vi drøfter utfordringer som mellomlederne står overfor i møte med rektor og i møte med lærerne de er leder for, og også mer eller mindre tydelige forventninger til mellomlederrollen, forklarer Abrahamsen og Aas. Målgruppen for boka er mellomledere, rektorer, skoleeiere og studenter i skoleledelse.
I boka veksles det mellom teoretiske bidrag og empiriske bidrag. I den teoretiske delen presenteres relevant forskning om skoleledelse i lys av samfunnsutviklingen. I den empiriske ser forfatterne på hvordan endring
Gå til medietFørsteamanuensis Hedvig Neerland Abrahamsen ved Høgskulen på Vestlandet og professor Marit Aas ved OsloMet har skrevet boka Mellomleder i skolen (Fagbokforlaget). - Boka viser til at skoleledelse ikke bare er noe hierarkisk og administrativt, men også noe relasjonelt og prosessorientert. Vi drøfter utfordringer som mellomlederne står overfor i møte med rektor og i møte med lærerne de er leder for, og også mer eller mindre tydelige forventninger til mellomlederrollen, forklarer Abrahamsen og Aas. Målgruppen for boka er mellomledere, rektorer, skoleeiere og studenter i skoleledelse.
I boka veksles det mellom teoretiske bidrag og empiriske bidrag. I den teoretiske delen presenteres relevant forskning om skoleledelse i lys av samfunnsutviklingen. I den empiriske ser forfatterne på hvordan endring