AddToAny

Den moderne melkemannen

7/2016 s. (7-9) Redaksjonelt vurdert I gamle dager leverte melkemannen varene på døren.

I dag våkner byens borgere til nybakt brød på trammen. Det er takket være Arnulf Refsnes (44) sivilingeniøren som ble toppmodell, kiter, værmelder, økonom og seriegründer.

Arnulf Refsnes vokste opp i Sandnes. Dette var på 1970-tallet, den gang kidsa fortsatt fikk lov til å kjede seg og finne på egne ting. Arnulf tilbragte all tid sammen med bestekompisen Rolf, som var tre år eldre enn ham.

Vi hadde mange timer vi skulle slå i hjel. Det trigget nok en del oppfinnsomhet, sier han.

De to kameratene fordypet seg i bissniss. På pensum sto blant annet bøkene om importhandel, skrevet av postordrekongen Ivar S. Løge opphavsmannen til Select-katalogen.

Vi leste om importregler og hvordan få ting produsert i Kina. Da var jeg tolv år, sier Refsnes.

Toppmodell

Mange kjenner igjen Arnulf Refsnes som Norges mest kjente mannlige toppmodell. På 1990- og 2000-tallet jobbet han for verdens største motehus, som Giorgio Armani, Ralph Lauren og Calvin Klein. I 1997 var han Versaces hovedmodell og ansikt utad i flere kampanjer.

Som modell hadde han på det meste opp mot 200 reisedager i året. Egentlig var han fulltidsstudent ved NTH på denne tiden, hvor han fordypet seg i marinteknikk. Løsningen ble å kutte ut forelesninger og heller lese pensum på egen hånd. Det sosiale studentlivet fikk han derimot tatt lite del i. Hans overordnede mål var å fullføre studiet. Dermed gikk han i fotsporene til sin far, som også var utdannet sivilingeniør.

I 1998 ble Refsnes ferdigutdannet sivilingeniør innen marinteknikk. Samtidig startet han sin første virksomhet, med salg av kiter.

Jeg oppdaget kiting mens jeg studerte, før selve sporten var oppfunnet. Det var noen få, spredte miljøer som holdt på med dette en gjeng på Hawaii, noen i Frankrike, og kompisen min og jeg. Vi eksperimenterte med å bruke drager til å trekke oss mens vi sto på ski og vannski, sier Refsnes.

Diplomoppgaven ved NTH ble en slags faglig fordypning i hobbyen, da han valgte å skrive om en innovativ seilbåt som ble trukket av en drage. Samtidig dukket det opp en ny forretningsidé: salg av kiter!

Kommersiell værmelding

Det ble oppstarten til butikken Fluid, som i første omgang var en nettbutikk. Ikke lenge etterpå ble Refsnes og kite-kompisen Christopher Dons ansatt som værmeldere i TV 2. Refsnes skjønte at dette var en unik sjanse til å promotere kite-sporten og dermed også sitt eget selskap. De to kameratene hadde dessuten begynt som profesjonelle kitere. Sponsorene ville gjerne at gutta skulle være så mye som mulig i media.

Som værmeldere fikk vi mye publisitet. I tillegg sørget vi ofte for å legge kiting inn i værmeldingen og lagde værinnslag fra ulike kite-treff. Det var en perfekt kombo, som igjen førte til økt salg for Fluid. Å bruke værmeldingen til å fronte kiting var veldig bra for business, sier han og ler.

Noen år senere fikk han jobb som aksjemegler i Nordea. Hans ingeniørbakgrunn, med forståelse for teknologi, kombinert med et kjent ansikt og en evne til lett å komme i kontakt med folk viste seg å være et godt utgangspunkt for å lykkes. I flere år på rad var han den beste på meglerbordet. For å sikre seg faglig tok han en Executive Master på deltid ved NHH for å bli autorisert finansanalytiker.

Man må være skamløs for å holde ut som aksjemegler! Jeg fant ut at det var kult som 30-åring, men at det sikker ikke ville være like kult som 50-åring. Da tenkte jeg at det kanskje ikke var for sent å få jobb som ingeniør, sier Refsnes.

I 2010, mens alle piler fortsatt pekte oppover, fikk han sjansen. Etter å ha vært offshore for første gang skjønte han at offshore-rotasjonen passet perfekt for ham.

Etter den første turen tenkte jeg bare: Jeg skal aldri inn på et kontor igjen!

Brødboksen

I 2011 fikk han jobb som MUD-ingeniør i Schlumberger. Omtrent på samme tid fikk han ideen om Brødboksen hans nyeste selskap, som i disse dager kaprer stadig nye kunder i Oslo. Nylig sa han opp ingeniørjobben for å satse for fullt på egen virksomhet.

Når man kjøper et brød i butikken om ettermiddagen, er det gjerne 12 14 timer siden det kom ut av ovnen. Neste morgen, når mesteparten av brødet blir spist, er det allerede mer enn ett døgn gammelt, sier Refsnes.

Hans tanke var at det måtte være mulig å forbedre logistikken og korte ned tiden fra produksjon til konsumpsjon. Ville det være mulig å få til hjemkjøring av brød? Ideen ble liggende på vent til 2014. Da fikk Refsnes med seg tre kompanjonger og stiftet Brødboksen. De første leveringene kom i stand i mars 2015. Gjennom 2016 har veksten vært eksplosiv.

Konseptet er enkelt. Via nettsiden brødboksen.no legger kundene inn sine bestillinger. Neste morgen står leveransen på trammen. Sortimentet utvides hele tiden. Nå kan kundene velge mellom 70 ulike produkter, hvorav brød og bakervarer fra flere ulike produsenter utgjør hoveddelen. Nylig ble ferskpresset juice og syltetøy uten konserveringsstoffer lagt til. Etter hvert skal Brødboksen tilby over 200 varer.

Målet er at dette skal være så billig og bra at alle som bor i et område, skal ønske å benytte seg av det. Så langt har vi meget høy markedspenetrasjon. 30 prosent av alle husstander innenfor de områdene vi opererer i, er kunder, sier Refsnes.

Vill vekst

Gjennom de siste månedene har selskapet fått 100 nye kunder hver dag. Ved inngangen til høsten hadde Brødboksen mer enn 6 000 registrerte kunder. Administrasjonen består av 15 mann, hvorav flesteparten jobber for å forbedre IT-systemene.

Vi vokser fort og kommer til å ha en omsetning på rundt 15 millioner i 2016. For oss handler alt om å åpne nye ruter, og for tiden åpner vi to nye ruter hver uke. Planen er å ha 40 ruter til jul. Innen den tid har vi også åpnet for levering i Stavanger. I desember 2017 kommer vi til å ligge på en omsetning på rundt 15 18 millioner kroner i måneden, sier Refsnes.

Den formidable veksten koster penger. Brødboksen har fått med seg flere investorer på laget og har så langt hentet inn 18 millioner kroner. Planen er å få inn 15 millioner kroner til.

Uten ekstern finansiering kunne vi ikke ha vokst i det tempoet vi gjør nå. Vi kunne ha tjent penger nå, men da måtte vi ha sluttet å vokse. Planen er å tape penger fremover for å kunne vokse videre, sier Refsnes.

Oppfinner

Hvis alle beregninger stemmer, kommer selskapet til å gå i pluss i juni 2017.

Det er relativt enkelt å starte opp virksomheter i Norge. Det er noen skjemaer som må fylles ut, men det går ganske greit. Ellers er det ikke mye hjelp å få av staten. Vi har riktignok fått noe støtte av Innovasjon Norge, sier Refsnes.

Hva tenker du om slike støtteordninger?

Innovasjon Norge sier at de vil være en igangsetter av business. Det innebærer at en passe god idé kan få støtte. Hvis du derimot har en supergod idé, mener Innovasjon Norge at du vil klare å få investorer på egen hånd. I praksis betyr det at de fremelsker halvgode ideer som kanskje ikke ville hatt livets rett på egen hånd, sier Refsnes.

Hva er det morsomste: å starte eller drifte et selskap?

Å være gründer! Å finne ut hvordan vi skal få til ting, hva som er mulig å gjøre, og lage overslagsberegninger. Å være oppfinner er også veldig tilfredsstillende. Det er blitt min greie, å pønske ut hvordan disse boksene skal være for at brødet skal være varmt, hvordan varmeelementene må se ut for at de skal få plass oppi boksen, og hvilke tilpasninger som må gjøres for at det skal være enkelt å rive av klistrelappene med leveringsadresser. Alt handler om de bittesmå detaljene, sier oppfinneren.

Produktene blir spesiallaget i Kina. Da var det kanskje ikke så dumt at unge Arnulf leste seg opp på import fra Det fjerne østen den gangen han var tolv

EKSTERN KAPITAL: Selskapet Brødboksen ble stiftet i 2014 av Arnulf Refsnes og gründerkompanjongene Thom Mikail S. Berre, Stian Krogstad og Torstein Greni. De fire eier i dag 50 prosent av selskapet, hvorav Refsnes eier halvparten. I tillegg har de fått med seg flere investorer på laget. Uten ekstern kapital hadde vi ikke eksistert, sier Refsnes.

Forfatter: Irina Lee

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt