Kjøkkenskriveren
12.12.2017
Scandic Nidelven har gjenerobret frokosttronen. Med både rapefri tran og frokostøl i utvalget, kan gjesten lure på om det er bare fantasien som setter begrensninger for hva som kan inngå i en hotellfrokost. - Grensen går ved sushi, sier frokostansvarlig og soussjef Øyvind Tiller.
Scandic Nidelven tok nylig tilbake tittelen som Norges beste frokosthotell med sin 11. seier i den anerkjente konkurransen Twinings Best Breakfast. Etter ti år øverst på pallen, opplevde Scandic Nidelven å rykke ned i fjor. Det ble en real blåmandag for hele hotellet. For å gi de ansatte en ekstra motivasjon til å gjenerobre tronen, uttalte direktør Kjetil Vassdal at han skulle gå tur/retur mellom hotellene ved Nidelven og Hell om de lyktes. Det er omtrent sju lange mil. De ansatte minner ham stadig på hva han har lovet.
Lasse Waagbø, Food & Beverage Manager på Scandic Nidelven, innrømmer at han er en svært dårlig taper. Dagen etter kåringen satte han seg ned og skrev et helt ark med mulige forbedringspunkter.
- Vi har bare én sjanse, gjesten er her i dag. I morgen er det for sent. Samtidig er forventningene til oss skyhøye. Vi startet umiddelbart arbeidet med mer tilstedeværelse og litt mer framoverlente ansatte. Det ble blant annet innført fadderordning blant personalet slik at det ble rom for å gi hverandre tilbakemeldinger. Det fikk en umiddelbar positiv effekt, sier Waagbø.
EKTE MAT
I det uoffisielle NM i hotellfrokost blir mer enn 400 hoteller vurdert etter kriterier som utvalg, kvalitet, presentasjon, service, informasjon til gjestene og renslighet. Juryen uttalte at dedikerte medarbeidere, lokale råvarer og egenprodusert mat er hemmeligheten bak årets seier.
- Vi gjør ikke dette alene. Vi får enorm hjelp fra våre 30 leverandører av lokalmat. For oss er det viktig at maten vi serverer har en historie, sier Waagbø, som selv er utdannet kokk og er over gjennomsnittet interessert i mat. Engasjementet for lokalmat har blitt til en egen li
Gå til medietLasse Waagbø, Food & Beverage Manager på Scandic Nidelven, innrømmer at han er en svært dårlig taper. Dagen etter kåringen satte han seg ned og skrev et helt ark med mulige forbedringspunkter.
- Vi har bare én sjanse, gjesten er her i dag. I morgen er det for sent. Samtidig er forventningene til oss skyhøye. Vi startet umiddelbart arbeidet med mer tilstedeværelse og litt mer framoverlente ansatte. Det ble blant annet innført fadderordning blant personalet slik at det ble rom for å gi hverandre tilbakemeldinger. Det fikk en umiddelbar positiv effekt, sier Waagbø.
EKTE MAT
I det uoffisielle NM i hotellfrokost blir mer enn 400 hoteller vurdert etter kriterier som utvalg, kvalitet, presentasjon, service, informasjon til gjestene og renslighet. Juryen uttalte at dedikerte medarbeidere, lokale råvarer og egenprodusert mat er hemmeligheten bak årets seier.
- Vi gjør ikke dette alene. Vi får enorm hjelp fra våre 30 leverandører av lokalmat. For oss er det viktig at maten vi serverer har en historie, sier Waagbø, som selv er utdannet kokk og er over gjennomsnittet interessert i mat. Engasjementet for lokalmat har blitt til en egen li


































































































