Skolelederen
03.12.2019
På Slåtthaug har de lenge hatt valgfaget Demokrati i praksis. Det har vært et engasjement i både elev- og personalgruppa med tanke på å arbeide med temaer knyttet til denne problemstillingen.
Da de kom over tilbudet om å delta i Dembra, falt det naturlig å si ja til dette. Slåtthaug skole er en ungdomsskole i Bergen med 470 elever og 60 ansatte.
KOMBINERT MED LESSON STUDY
I skoleåret 2016-2017 bestemte de seg for at de både skulle jobbe med Dembra og at de skulle prøve ut Lesson Study (LS) som metode. - Vi fant ut at det var lurt å kombinere dette. Vi valgte temaer fra Dembra - og øvde oss samtidig på LS-metoden. Målet for dette prosjektet var kompetanseheving i personalet, og å forske på hvilken effekt vår undervisning har på elevens læring, forteller avdelingsleder Anette Johnsen, som ledet det hele. Hun opplyser at i og med at skolen er en Olweus-skole, er de også godt fortrolig med temaer som identitet og fordommer.
Vi treffer Johnsen og rektor Guri Reikvam på skolen. De forteller videre: - Vi valgte tre temaer fra Dembra; identitet, fordommer og gruppebaserte skjellsord. Personalet ble satt sammen i grupper på tvers av
Gå til medietKOMBINERT MED LESSON STUDY
I skoleåret 2016-2017 bestemte de seg for at de både skulle jobbe med Dembra og at de skulle prøve ut Lesson Study (LS) som metode. - Vi fant ut at det var lurt å kombinere dette. Vi valgte temaer fra Dembra - og øvde oss samtidig på LS-metoden. Målet for dette prosjektet var kompetanseheving i personalet, og å forske på hvilken effekt vår undervisning har på elevens læring, forteller avdelingsleder Anette Johnsen, som ledet det hele. Hun opplyser at i og med at skolen er en Olweus-skole, er de også godt fortrolig med temaer som identitet og fordommer.
Vi treffer Johnsen og rektor Guri Reikvam på skolen. De forteller videre: - Vi valgte tre temaer fra Dembra; identitet, fordommer og gruppebaserte skjellsord. Personalet ble satt sammen i grupper på tvers av