Se bildet større
- Jeg er iraner og nordmann og stolt av det. Religion trenger ikke å ha noen ting med min identitet å gjøre, mener styreleder i LIM, Mahmoud Farahmand. FOTO: Arnfinn Pettersen
Se bildet større
- Noe av bakgrunnen for SSI er at de liberale på venstresiden ikke forstår hvordan de skal ta tak i fordommene hos konservative muslimske miljøer, sier Shakeel Rehman. FOTO: Arnfinn Pettersen
Se bildet større
- Jeg så Islam som den eneste løsningen og var overbevist om at dette livet ikke hadde noen annen mening, sier Cemal Knudsen Yucel i Ex-muslims of Norway. FOTO: Arnfinn Pettersen
Se bildet større
Denne artikkelen står på trykk i Fri tanke nr. 2-2017, som ble sendt ut til Human-Etisk Forbunds medlemmer i forrige uke.
Faktaboks
Muslimer i Norge
Ifølge SSB er det registrert 148.000 medlemmer i islamske moskeer som mottar statsstøtte. Det utgjør omkring 2,8 prosent av befolkningen. Medlemstallet i registrerte moskeer har økt med 33 prosent fra 2012 til 2016. Antall personer med muslimsk bakgrunn - som ikke sier noe om de er praktiserende eller ei - er antagelig mellom 200 000 og 250 000.
De fleste muslimer har innvandrerbakgrunn, enten ved at de selv eller begge foreldre er født utenfor Norge. De fleste har bakgrunn fra et av disse landene: Pakistan, Irak, Somalia, Bosnia- Hercegovina, Iran og Tyrkia.
De norske moskeene har tradisjonelt, og er det for en stor del fortsatt, vært organisert etter nasjonalitet. Mange moskeer er organisert i paraplyorganisasjonen Islamsk Råd Norge, men etter intern strid har en del moskeer startet arbeid med å etablere en ny organisasjon.
- Hvordan ville du som nordmann følt det hvis du bodde i et muslimsk land, og så ble du representert bare av prester i mediene?
Året var 2007 og spørsmålet ble stilt i forbindelse med oppstarten av en ny organisasjon i Norge, LIM - Likhet i mangfoldet. Grunnholdningen var at slett ikke alle med bakgrunn fra muslimske land er troende muslimer. Mange er ateister, sekulære, humanister og religionskritikere.
I tillegg ble det hevdet at veldig mange av de som regnes som troende muslimer har omtrent det samme forholdet til islam som et gjennomsnittlig medlem i Den norske kirke har til kristendommen; Ja, de er kanskje muslimer teknisk sett, men bryr seg veldig lite om det. I 2007 kom det blant annet en undersøkelse som viste at 70 prosent av muslimer i Norge sjelden eller aldri går i moskeen.
Til tross for dette var det for ti år siden nesten utelukkende konservative imamer som ble invitert av mediene for å uttale seg på vegne av den norske muslimske befolkningen.
Frem til i dag har nordmenn med bakgrunn i muslimske land nærmest utelukkende blitt representert av religiøse organisasjoner. En stor andel muslimer har ennå ikke kommet til orde i samfunnsdebatten. Nå er tiden overmoden for en forandring, het det i pressemeldingen fra initiativtakerne Walid al-Kubaisi og Sara Azmeh Rasmussen i april 2007. Se bildet større
Sara Mats Azmeh Rasmussen, med bakgrunn fra Syria, er en av de første sekulærmuslimske stemmene i Norge. Her fra en demonstrasjon for homofile og transpersoner utenfor en moske i Oslo i 2011. FOTO: Arnfinn Pettersen
Nytt liv til LIM
Det første initiativet strandet på personmotsetninger, men ideen forsvant ikke. I 2009 begynte blant andre Sylo Taraku, som kom til Norge i 1992 som asylsøker fra Kosovo, et arbeid med å forene de sekulære muslimene nok en gang. I januar 2010 oppstod navnet LIM på nytt, men denne gangen stod forkortelsen for Likestilling. Integrering. Mangfold.
- Det er urimelig at det alltid skal være de religiøse som uttaler seg på vegne av innvandrerne, så lenge mange blant innvandrerne ikke er mer religiøse enn gjennomsnittet av etniske nordmenn, sa Tina Shagufta Kornmo til Fritanke.no i forbindelse med lanseringen.
Budskapet om å gi de ikke-religiøse muslimene en stemme var altså intakt i 2009. I tillegg ønsket LIM å jobbe for forståelse, samarbeid og dialog for å bygge ned fordommer og konflikter mellom det muslimske og det ikke-muslimske Norge.
2017: Glad for mange organisasjoner som jobber med samme mål
Så spoler vi åtte år framover. I mellomtiden har vi vært gjennom det verste terrorangrepet på norsk jord siden andre verdenskrig, en rekke brutale islamistiske terrorangrep i Europa med en påfølgende skarpere kritikk av islam og m