Denne nye utdanningen er tuftet på den norske arbeidslivsmodellen. Der andre ledelsesutdanninger har utenlandske ledelsesmodeller som utgangspunkt, skal denne være skreddersydd for det norske arbeidslivet ved at den tilbyr studenter innsikt og forberedelse til det å være leder i nettopp norsk arbeidslivskultur.
- Norge har i dag ingen rene utdanninger innen den norske modellen - det er for det meste amerikansk organisasjons- og ledelsesteori som er pensum i norske lederutdanninger. Trepartssamarbeidet mellom partene i arbeidslivet og myndighetene har tradisjonelt bidratt til et lavt konfliktnivå i norsk arbeidsliv sammenliknet med de fleste andre land, sier kommunikasjonsleder i Lederne, Sverre Simen Hov.
Styrer leder Kjetil Krogstad i Smedbakken FUS barnehage i Oslo. Trine Jonassen
Styrker ansattes innflytelse
Utdanningen er utarbeidet av forskerne Eivind Falkum, Bitten Nordrik ved HiOA og organisasjonen Lederne, og støtter seg på ferskvarekunnskapen fra det årlige Norsk Ledelsesbarometer som Lederne siden 2008 har gjennomført blant sine medlemmer. Funnene har vist at hard HR (Human Resources) har fått fotfeste i Norge, og de ansatte mister innflytelse over egen arbeidsplass.
- Dermed svekkes også den norske samarbeidsmodellen i arbeidslivet. Siden Lederne har sett denne utviklingen over tid, har vi også sett etter alternative utdanningsmodeller. Det er det vi nå etablerer, sier Hov.
25 studenter har kommet gjennom nåløyet