Reaksjonene har vært mange og delte etter at første episode av tv-serien «Liberty» ble vist på NRK mandag - der seerne fikk servert solide porsjoner med umoral, maktmisbruk og vestlig koloniherrementalitet blant skandinaviske bistandsarbeidere i Tanzania på 80-tallet. Mens noen sier: «Hva var det jeg sa?» og mener det dystre bildet som tegnes av bistandsbransjen er realistisk, syns andre at serien er karikert, overdrevet og spekulativ. «Mye har uansett endret seg siden 80-tallet», er gjennomgangstonen blant bransjefolk Bistandsaktuelt har vært i kontakt med. Dette har også vært viktig for filmskaper Asger Leth å få frem. - Vi valgte bevisst å holde oss til 80-tallet, slik som i boka, fordi vi vet at bistandsbransjen har lært mye siden den gang. Vi lever i en annerledes verden i dag. Det ville vært mye mindre krevende og kostbart å lage en tv-serie som utspilte seg i 2017 enn å forsøke å gjenskape tidsånden fra den gang, understreker filmskaperen.
Tenåring på Haiti
- Hvorfor ville du lage denne tv-serien? Hva var det som trigget deg? - Boken «Liberty» som serien er bygget på er et hovedverk dansk i historie, skrevet av Jacob Ejersbo, som dessverre døde altfor tidlig. Han og jeg opplevde vår ungdomstid i det samme tiåret, og jeg følte at boka hadde en del direkte speilinger til meg og mitt liv på den tiden, selv om vi var på forskjellige steder rent geografisk. Asger Leth er sønn av den kjente - og til dels kontroversielle - danske filmskaperen Jørgen Leth, som flyttet til Haiti på 80-tallet. Han har tidligere vært med til å skrive og instruere flere av farens filmer, mens den prisbelønte dokumentaren Ghosts of Cité So