AddToAny

DÅRLIGE INSENTIVER FØRER TIL LAV ETTEROG VIDEREUTDANNING

DÅRLIGE INSENTIVER FØRER TIL LAV ETTEROG VIDEREUTDANNING
«Alle» synes å være enig i følgende: Hvis vi skal leve av noe etter oljen, er det kompetanse.
Kompetanse er det som skal til for at vi skal kunne produsere varer og tjenester i et marked der verdi er viktigere enn kostnader, og dermed fortsatt kunne være konkurransedyktige selv om vi har et høyt lønnsnivå. Alternativet er å konkurrere på lavere lønninger og billig arbeidskraft, og senke velferden - noe de færreste ønsker.
Det synes å være bred politisk enighet om at vi trenger høy og relevant kompetanse for å møte fremtidens krav og kunne omstille oss. «Behovet for utvikling av kompetanse er viktig uavhengig av utdanningsnivå og arbeidstilknytning» heter det Nasjonal kompetansepolitisk strategi 2017-2021, som springer ut fra de fleste parter i næringslivet, samt regjeringen.
Men vi skal være klar over at Norge ikke er de eneste som satser på kompetanse. Kina har over ni millioner utdannede fra kinesiske universiteter. India har 14 millioner kandidater på universitets- og høyskolenivå, og India har samtidig seks elite-universiteter med noen de tøffeste opptakskrav i verden; så de har både bredde og spissing (kilde: McKinsey). Vi tenker kanskje at disse uteksaminerte ikke holder mål i internasjonal konkurranse. Men McKinsey anslår at 25 prosent av de indiske kandidatene, og ti prosent av de kinesiske vil være i stand i stand til å innta en plass i et internasjonalt selskap direkte etter eksamen. Hvert år blir nesten 750 000 akademikere uteksaminert fra universiteter og høyskoler i India; det blir 190 000 i internasjonal konkurranse hvert år mot våre 45 000 totalt uteksaminerte fra universiteter og høyskoler Norge.
Kompetanse er ferskvare. Fornyes den ikke, blir man raskt lite relevant og sakker akterut: «Hvis du tror deg ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig». Da er kontinuerlig etter- og videreutdanning viktig, og livslang læring en nødvendig forutsetning for at Norge som nasjon skal henge med.
Med digitalisering, robotisering i global konkurranse, og en oljeindustri som samtidig skalerer ned, blir omstilling, omskolering og kompetanseheving enda viktigere enn før.
Også behov for etter- og videreutdanning, livslang læring og støtte til omskolering synes det å være det bred politisk enighet om:
«Norsk arbeidsliv er i rask endring. Dette stiller krav til tilegning av ny kunnskap og økt kompetanse blant arbeidstakere. Ikke minst gjelder dette voksne arbeidstakere, og voksnes læring er et av regjeringen Solbergs satsingsområder» (Regjeringen.no, 2015) «Vi trenger å omstille oss i en tid der det er vanskelig å skaffe nye jobber» Erna Solberg «Bedriftenes rammevilkår skal gjøre Norge til en digital vinner» Erna Solberg «Vi må sørge for livslang læring, og at utdanningen holder tritt med teknologien» Jonas Gahr Støre «Vi trenger en kompetansereform for livslang læring» Jonas Gahr Støre «Den teknologiske utviklingen stiller, og kommer til å stille, mye strengere krav til kompetanse blant norske arbeidstakere'»Kristin Skogen Lund
HVORFOR HAR VI DA SÅ DÅRLIGE INCENTIVER FOR ETTER- OG VIDEREUTDANNING?

Når kompetansepåfyll, etter- og videreutdanning og omskolering er så viktig, bør en forvente tilsvarende gode incentivordninger som stimulerer til videre- og etterutdanning.
Vi har noen av verdens beste incentiv og støtteordninger for grunnutdanning; gratis universitets- og høyskoleutdanning, omfattende stipend- og låneordninger til studenter, og rabattordninger til studenter på transport.
Som vi nå skal gjennomgå, har vi imidlertid ikke tilsvarende rause ordninger når det gjelder etter- og videreutdanning:
Med etterutdanning menes kortere kurs som sikter mot fornyelse og ajourføring av en grunnutdanning, uten å gi formell kompetanse. Etterutdanningskurs er ikke eksamensrettet, og gir ikke studiepoeng.
Videreutdanning er programmer som gir ny formell kompetanse på universitets- og høyskolenivå; ved å bygge videre på tidligere grunnutdanning, eksempelvis en siviløkonom som tar AFA, eller ved å skaffe seg kunnskap på nye områder, for eksempel en ferdigutdannet ingeniør som tar en MBA.
Rett til utdanningspermisjon for en arbeidstaker er en viktig og bra ordning, og er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 12-11. For at arbeidstakeren skal ha rett til utdanningspermisjon må arbeidstakeren ha vært i arbeidslivet i minst tre år, og ha
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt