Magma
21.04.2020
VERDEN STÅR akkurat nå i en situasjon der risikohåndtering er mer aktuelt enn på lenge.
Virus - både mellom mennesker, men også digitalt skaper sårbarhet som krever at virksomheter må ha systemer for styring og kontroll. Ved Norges Handelshøyskole (NHH) har vi nylig etablert et Center for digital business and audit, som har som mål å øke vår kunnskap knyttet til design og bruk av digitale løsninger for styring og kontroll. Den digitale utviklingen går raskt og innebærer muligheter til å få tilgang på store mengder data som kan deles mellom mange aktører. Dette kan gi muligheter for å ta raskere beslutninger, redusere kostnader og skape nye inntekter gjennom endring i forretningsmodeller. Men utviklingen har også en skyggeside. Ved at informasjon samles, lagres og gjøres tilgjengelig i digitale løsninger, øker også sårbarheten for at informasjon kommer på avveie eller misbrukes. I dette nummeret av Magma retter vi søkelyset mot ulike former for cyberrisiko og hva virksomheter kan gjøre for å øke cybersikkerheten.
PÅ TOPP FEM-LISTEN
I Global Risk Report for 2018 fra World Economic Forum (WEF) er cyberrisiko en av de fem største globale risikoene. Cyberrisikoen er økende, og det rapporteres om flere antall cyberangrep og økende kostnader for virksomheter knyttet til å håndtere cyberangrepene (WEF, 2018). Aakre definerer cyberrisiko som «verdier satt på spill gjennom digitalisering. Verdiene kan være både materielle og immaterielle, og risikoen kan oppstå både tilsiktet og utilsiktet». Aakre beskriver videre i sin artikkel hvilke cybertrusler som dominerer for norske virksomheter, og hvordan trusselbildet kommuniseres. Imidlertid er det ikke bare virksomheter som utsettes for cyberangrep. Cyberrisiko spenner fra nasjonalt nivå til det enkelte
Gå til medietPÅ TOPP FEM-LISTEN
I Global Risk Report for 2018 fra World Economic Forum (WEF) er cyberrisiko en av de fem største globale risikoene. Cyberrisikoen er økende, og det rapporteres om flere antall cyberangrep og økende kostnader for virksomheter knyttet til å håndtere cyberangrepene (WEF, 2018). Aakre definerer cyberrisiko som «verdier satt på spill gjennom digitalisering. Verdiene kan være både materielle og immaterielle, og risikoen kan oppstå både tilsiktet og utilsiktet». Aakre beskriver videre i sin artikkel hvilke cybertrusler som dominerer for norske virksomheter, og hvordan trusselbildet kommuniseres. Imidlertid er det ikke bare virksomheter som utsettes for cyberangrep. Cyberrisiko spenner fra nasjonalt nivå til det enkelte