NJF-magasinet
29.06.2020
CargoNet og flere sjømateksportører har startet et eget tog fra Narvik som skal få sjømaten raskt til markedene i Europa.
Fagernes i Narvik - godshavna hvor blant annet CargoNet holder til. Det er 8. mai, frigjøringsdagen - en spesiell dag for den eneste byen hvor det virkelig var krigshandlinger i Norge. Antagelig er det tettere mellom de vaiende flaggene i Narvik enn i noen annen norsk by denne dagen hvor det er nøyaktig 75 år siden krigen sluttet. Men snøflakene bryr seg lite om sånt. De daler lydløst og sakte ned fra himmelen og er nesten like store som måker. Minus en, føles som minus tre, melder smarttelefonen. «Jo det vet å bit fra sæ det landet vi lev i. Han e lang vinter'n men ikke evig», synger Halfdan Sivertsen i Nordaførr vårvise. Og han har så rett, så rett - han Halfdan, tenker jeg der jeg rusler i min lånte gule vest.
Narvik - Malmø - Europa. På den iskalde kaia står kontainerne oppmarsjert som rekrutter på Jørstadmoen. Kontainerne heter Bring og Rema 1000 og er fulle av sjømat som skal til Europa. Det er derfor jeg er her - for å se det første testtoget med sjømat fra landsdelen bli lastet og deretter kjørt med
Les opprinnelig artikkelNarvik - Malmø - Europa. På den iskalde kaia står kontainerne oppmarsjert som rekrutter på Jørstadmoen. Kontainerne heter Bring og Rema 1000 og er fulle av sjømat som skal til Europa. Det er derfor jeg er her - for å se det første testtoget med sjømat fra landsdelen bli lastet og deretter kjørt med