«Kvinne på kne»
Ingvild Alstad (23) jobber som butikkmedarbeider i Meny på Tangen Senter på Nesodden i Viken, og har jobbet i servicebransjen i sju år. Malin Kjærgård (23) jobber på Baker Nordby på samme senter, men har tidligere jobbet på samme Meny-butikk som Alstad. Nå har de sett seg lei på kunder som de mener trakasserer butikkansatte.
- Det er ubehagelig å bli forsøkt sjekket opp av kunder. Jeg må være smørblid, det er jobben min. Kundene utnytter sin maktposisjon, sier Alstad til HK-Nytt.
Hun forteller om flere ubehagelige episoder hun har opplevd på jobben. Her er én av dem:
- Jeg drev og fylte på varer på gulvet da det kom en eldre kar bort til meg. «Nå er det lenge siden jeg har hatt en kvinne på kne foran meg», sa han. Jeg smilte høflig, men etter at han var gått, tenkte jeg «æsj!».
Går glipp av minst 15.000 i bonuskroner: - Føler oss lurt av Ikea
Tilbudt 5.000 kroner
Alstad har også opplevd at mannlige kunder ber om å bli venn med henne på Facebook. Det er både kunder hun vet hvem er, og kunder hun ikke kjenner til. Hun har også fått meldinger på Messenger fra kunder, en av dem har bedt henne ut på kaffe. En annen har sendt henne melding og tilbudt henne penger - 5.000 kroner, «siden du er pen og jobber på Meny».
«Er det her alle de digge damene på Nesodden er?» Det sa en kunde som stilte seg opp mellom kassene på Meny. Ikke ålreit, synes Alstad.
Malin Kjærgård har også opplevd at kunder, på begge arbeidsplassene hennes, er for nærgående. Hun synes ikke det er greit at kunder kaller henne «jenta mi», sier «du er så herlig», eller bruker navnet hennes, som står på navneskiltet på uniformen, mens de ser henne dypt inn i øynene.
Kjærgård har også mottatt gaver og blomster fra kunder, blitt invitert på besøk, og spurt om hun vil bli kjørt hjem - det er et nokså vanlig tilbud å få, forteller hun. Også hun har opplevd at kunder har bedt henne om å bli venner på Facebook, og sendt henne meldinger og kjærlighetssanger på Messenger.
MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV
Fulgt etter hjem
En av kollegene deres på senteret, som vil være anonym, forteller om flere episoder. En kunde som glemte noe i kassa. Da han kom tilbake for å hente det, sa mannen, som var godt opp i 40-årene; «Jeg glemte det med vilje, fordi du er så pen».
- Det passer seg ikke når voksne menn sier sånt, mener 21-åringen.
En annen kunde har stått og smugtittet på henne ved kassa, en tredje har tilbudt henne jobb i hagen sin. Men det verste er det hun opplever som trakassering over tid fra én kunde. Han har bedt henne om å bli venn på Facebook, gitt henne blomster og gaver, den ene med påskriften «Jeg vil ha deg». Kunden har fulgt etter henne hjem, og har blitt observert gående rundt huset hennes tidlig om morgenen før hun gikk på jobb. Det har fått henne til å føle seg svært utrygg, og er årsaken til at hun ikke ønsker å stå fram med navn i HK-Nytt.
- Jeg får en klump i halsen når jeg ser ham i butikken, forteller hun.
- Gjør jobben vår
De tre kollegene er opprørte over den behandlingen de får av enkelte kunder. Malin Kjærgård synes det er rart at enkelte kunder ikke skjønner at hun bare gjør jobben sin når hun er hyggelig mot dem.
- Small talk kan være hyggelig, men det er forskjell på det og å flørte, sier hun.
- Det er ekkelt når en 60-åring kaller meg «jenta mi».
Ingvild Alstad er lei av trakasseringen.
- Jobben min er å være blid og imøtekommende uansett. Det står i arbeidskontrakten at vi skal opptre høflig overfor kundene. Men at vi er pålagt å være blide og hyggelige gjør at vi ikke har lov til å markere motstand, sier hun.
Det synes HK-medlemmet er problematisk.
Sjefene tar det ikke alvorlig
Alle tre har sagt ifra til sjefene sine når de har hatt ubehagelige opplevelser med kunder. I noen tilfeller har sjefene tatt kontakt med kundene og bedt dem slutte med det de driver med, andre ganger har de ikke tatt affære, sier de.
21-åringen har fortalt sjefene sine om hendelsene hun har opplevd, men synes ikke hun blir tatt på alvor.
- De har bare tullet det bort. Jeg føler ikke at jeg får noe støtte derifra, sier hun.
Alle tre er kritiske til at de ansatte aldri har fått opplæring fra ledelsen om hvordan de skal håndtere det de oppfatter som trakassering fra kunder. Kjærgårds sjef på bakeriet skal imidlertid ha gitt beskjed til en av vekterne på senteret om den mest plagsomme kunden.
FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK
Vil droppe navneskilt
Ingvild Alstad mener det hadde hjulpet henne og kollegene om de slapp å gå med navneskilt på uniformen.
- Nesodden er et lite sted. Når kundene vet fornavnet mitt, er det enkelt å finne meg på Facebook, sier hun.
Alstad har spurt sjefen sin om hun kan slippe å gå med navneskilt. Det fikk hun ikke, hevder hun. Det står i arbeidskontrakten at de ansatte skal bruke navneskilt, forteller hun. Også på kvitteringene står navnet på butikkmedarbeideren de ble betjent av.
- Det er unødvendig og tankeløst å kreve at vi skal gå med navneskilt. Jeg synes at det er trist at ledelsen ikke forstår oss. I en annen dagligvarebutikk på Nesodden har de stikk motsatt policy, de ansatte bruker ikke navneskilt for å bli beskyttet. Det holder å bruke et ansattnummer på kvitteringen. Da kan ikke kundene finne oss på Facebook, sier hun.
Alstad har likevel sluttet å bruke navneskiltet sitt, og har ikke fått påpakning for det. Siden har hun ikke fått meldinger fra kunder.
Lisa fikk drømmene knust i Hennes & Mauritz
Verst i kassa
I dag jobber Alstad i ferskvareavdelingen. Her har hun langt færre problemer med kundene.
- Det virker som om kundene mener de i kassa er nederst på rangstigen. Kokkejakka jeg bruker i ferskvaren gir meg mye mer respekt. Det skyldes kanskje også at det er en større disk mellom meg og kundene, sier hun.
Ingvild Alstad vil ha en slutt på at kunder trakasserer butikkansatte. Da må det endringer til, sier hun. I tillegg til å la de ansatte slippe å gå med navneskilt, ønsker hun seg opplæring i å håndtere trakassering på arbeidsplassen, på lik linje med opplæring i hvordan de skal håndtere ransforsøk.
- Ledelsen må ta oss på alvor, hver gang, sier hun.