AddToAny

Bli en vinner - post corona!

Bli en vinner - post corona!
Vi har hatt utfordringer i 2020 som ingen hadde forutsett. Utover de problemer som covid-19 (corona) har skapt i samfunnet generelt, har reiselivsbransjen blitt særlig skadelidende pga. alle restriksjonene. Likevel har noen opplevd «århundrets sommer» mens andre ser nesten bare «svart hav».
Mange av oss har i år fått ny fokus på eget land og alle de utrolig flotte stedene vi i Norge har å by på. Noen mener at dette vil føre til at nordmenn fremover - i langt større grad enn tidligere - vil prioritere å feriere i eget land, mens andre tror at de fleste av oss vil foretrekke å feriere utenlands, når det igjen blir normal adgang til dette. Uvissheten er stor og dette gjenspeiler seg også i hvordan virksomhetene vurderer sine fremtidsutsikter.

Viktige erfaringer?
Det er flere forhold som det har blitt særlig fokus på under corona-krisen:

- Avhengigheten av utenlandske turister - Avhengigheten av utenlandske arbeidstakere - Hvilken minimumsbemanning er nødvendig - Måten å markedsføre seg på - Steder med særpreg blir prioritert - Behov for gode digitale løsninger - Viktigheten av egenkapital/likviditet - Solide eiere med et langsiktig eierskap er blitt enda viktigere - Kjedetilknytning kan øke synligheten - Negativt omdømme får store ringvirkinger, jf. Hurtigruten - Samarbeid lokalt og regionalt gir effekt
Det unike er viktig!
Mange steder med særpreg har endelig fått uttelling for langsi
Gå til mediet

Flere saker fra HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv

Mor ten C h r i stensen i Un i ke Hotel ler har kjøpt halvparten av Riddergaarden Mountain Lodge på Beitostølen, og blir likestilt eier med Fahre-familien.
ReiseIivet og næringsIivet i Moskenes har i tre år jobbet i et nettverksprosjekt. Prosjektet har flere måI, men de tydeIigste er å ta eierskap tiI fjeIIet Reinebringen, som har utvikIet seg tiI å bIi et av Iandets mest besøkte fjeII, med ca. 260.000 besøkende i 2024.
ReiseIivet beskrives ofte som en ung og dynamisk bransje, men nettopp derfor trenges erfarne arbeidstakere. Forskning viser at Iedere som faktisk har hatt seniorer i jobb, ser store gevinster i kompetanse, stabiIitet og kvaIitet. LikeveI mangIer mange virksomheter en bevisst seniorpoIitikk. Det er på tide å se erfaring som en konkurransefordeI - ikke en beIastning.
For ett år siden gjorde PicadeIis ferdigpakkede food-to-gosortiment sitt inntog i kjøIediskene hos Narvesen og 7-EIeven under sIagordet «Gode vaIg på farten!». Nå fortsetter man å friste norske smaksIøker med to produktnyheter - wrapen Korean StyIe Chicken og den vegetariske saIatbowIen Teriyummy Teriyaki.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt