Bok og bibliotek
08.06.2017
Siden australske universitetsbibliotek er blant de fremste i verden når det gjelder forsknings- og læringsstøtte og undervisning og samarbeid med faglærerne og forskerne, har jeg i lengre tid ønsket å dra til Australia for å lære. Høsten 2016 fikk jeg det endelig til.
Studieturen på fem uker gikk til Brisbane, Sydney, Melbourne og Perth, og jeg besøkte bibliotekene på disse 9 universitetene: Queensland University of Technology, The University of Queensland, Griffith University, The University of Sydney, Macquarie University, University of Technology Sydney, The University of Melbourne, Monash University og University of Western Australia.
Prosjektet hadde tittelen «Investigations into the quality of research support services and information literacy teaching in Australian academic libraries, within the context of the organisational structure of the individual libraries». Hovedspørsmålene som jeg ønsket å få svar på var følgende: 1. What research support do researchers get from their university and library, and how is this organised? 2. What strategies and practices exist con
(En detaljert beskrivelse av bibliotekene i Australia, deres tjenester og organisasjonsstrukturer og mine personlige refleksjoner over hva vi kan lære og hvordan vi burde utvikle våre bibliotek finner dere i bloggen: http://almuthinaustralia.blogspot.no/)
cerning information literacy teaching and what changes have been made during the last years? 3. Which organisational structure is appropriate for providing high quality services, and what processes and considerations led to the present structure?
Generelle «fakta» og interessante saker/ting
I Australia er universitetsbibliotekene ikke noe «ved siden av», men de er integrert i universitetene. Dvs. universitetsledelser og faglige ansatte har det klart for seg at bibliotekene er en utmerket samarbeidspartner når det gjelder å designe kurs, lære studenter diverse ferdigheter (research and learning skills) og bli støttet i forskningsprosessen. På Monash University Library har man f.eks. «innført» å ikke bruke ordene «støtte» og «service» men derimot «partnerskap» og «samarbeid». På denne måten oppfattes bibliotekarene og andre universitetsansatte som likeverdig. Dette beskrives nærmere i en interessant artikkel (1). På alle bibliotek jeg besøkte deltar bibliotekarer/fagansvarlige i diverse møter på fakultets- og instituttnivå, dvs. i forskningskomiteer og komiteer for undervisning og læring. Bibliotekene er også ofte med i dekanmøter, rektormøter o.l.
Organisasjonsstrukturer, fagansvarlige og skranketjenesten
De fleste universitetsbibliotekene har endret sin organisasjonsstruktur for flere år siden for å fokusere mer på forsknings- og læringsstøtte. Mange organisasjonskart inneholder nå bl.a. avdelinger for Lærings- og forskningstjenester (Learning and Research Services). De siste årene har universitetsbibliotekene i Australia fått avdelinger som jobber spesielt med håndtering av forskningsdata, bibliometriske analyser, copyright, e-læring og digital humanities/digital scholarship. Mange universitetsbibliotek har stillinger som «copyright officer», «Manager for Information
Gå til medietProsjektet hadde tittelen «Investigations into the quality of research support services and information literacy teaching in Australian academic libraries, within the context of the organisational structure of the individual libraries». Hovedspørsmålene som jeg ønsket å få svar på var følgende: 1. What research support do researchers get from their university and library, and how is this organised? 2. What strategies and practices exist con
(En detaljert beskrivelse av bibliotekene i Australia, deres tjenester og organisasjonsstrukturer og mine personlige refleksjoner over hva vi kan lære og hvordan vi burde utvikle våre bibliotek finner dere i bloggen: http://almuthinaustralia.blogspot.no/)
cerning information literacy teaching and what changes have been made during the last years? 3. Which organisational structure is appropriate for providing high quality services, and what processes and considerations led to the present structure?
Generelle «fakta» og interessante saker/ting
I Australia er universitetsbibliotekene ikke noe «ved siden av», men de er integrert i universitetene. Dvs. universitetsledelser og faglige ansatte har det klart for seg at bibliotekene er en utmerket samarbeidspartner når det gjelder å designe kurs, lære studenter diverse ferdigheter (research and learning skills) og bli støttet i forskningsprosessen. På Monash University Library har man f.eks. «innført» å ikke bruke ordene «støtte» og «service» men derimot «partnerskap» og «samarbeid». På denne måten oppfattes bibliotekarene og andre universitetsansatte som likeverdig. Dette beskrives nærmere i en interessant artikkel (1). På alle bibliotek jeg besøkte deltar bibliotekarer/fagansvarlige i diverse møter på fakultets- og instituttnivå, dvs. i forskningskomiteer og komiteer for undervisning og læring. Bibliotekene er også ofte med i dekanmøter, rektormøter o.l.
Organisasjonsstrukturer, fagansvarlige og skranketjenesten
De fleste universitetsbibliotekene har endret sin organisasjonsstruktur for flere år siden for å fokusere mer på forsknings- og læringsstøtte. Mange organisasjonskart inneholder nå bl.a. avdelinger for Lærings- og forskningstjenester (Learning and Research Services). De siste årene har universitetsbibliotekene i Australia fått avdelinger som jobber spesielt med håndtering av forskningsdata, bibliometriske analyser, copyright, e-læring og digital humanities/digital scholarship. Mange universitetsbibliotek har stillinger som «copyright officer», «Manager for Information