Bjørn Willum
Først betalingstjenester. Så kreditt. Nå kontoer. Og kanskje snart investeringsprodukter. De amerikanske teknologigigantene Google, Apple, Facebook og Amazon er på vei rett inn i bankenes jaktområder i sitt tilsynelatende umettelige jag på å utvide virksomheten. Ifølge eksperter ikke bare for å tjene penger på disse nye forretningsområdene, men like mye for å høste enda mer informasjon om forbrukere, konkurrenter og forretningspartnere. Derfor har alle medlemmer av den såkalte GAFA-firkløveren startet med mer eller mindre eksotiske betalingstjenester, som de er i ferd med å teste i utvalgte deler av verden fra India i øst og Brasil i sør til det innenlandske markedet i USA. Før de selvfølgelig skal spres til resten av planeten.
MEST POPULÆRE MOBILBETALINGSLØSNING
Bare teknologigigantene selv vet hvor mye penger som allerede strømmer gjennom betalingsløsningene deres eller hvor mye fortjeneste de genererer. Men en av de mest lukrative er Apple Pay, som på få år har blitt den mest populære betalingsløsningen for mobiltelefoner i USA og Europa.
Ifølge det private equity-fondet Loup Ventures, brukes tjenesten av en halv milliard mennesker globalt. Og det er rom for voksesmerter, for det er omtrent dobbelt så mange iPhone-eiere.
Konsulentfirmaet Bernstein spår at én av ti kredittkorttransaksjoner i 2025 vil bli gjort gjennom Apple Pay, en vurdering gjort før koronapandemien turbolandet kontaktløs betaling.
Det vil være et stort kultursjokk for disse selskapene å komme inn i en verden av detaljhandelsoppsyn og alle reglene vi har.
Ulrik Nødgaard
Og hver gang det lyder "pling" fra en iPhone på bakeriet eller på supermarkedet, høres det i boksen hos Apple, som sikrer seg en del av transaksjonsgebyret.
Med andre ord har Apple Pay blitt en pengemaskin som analytikere mener kan overgå inntjeningen fra provisjonene teknologigiganten får fra appsalg i App Store.
TJENER PÅ TRANSAKSJONSGEBYRER
Konkurransen er rett i hælene. Først av alt, Google Pay, et lignende konsept som har over 150 millioner månedlige brukere. Tjenesten er kun rullet ut i 40 land og har ennå ikke fått vind i seilene i Europa.
Facebook utvikler flere betalingstjenester, inkludert kryptovalutaen Diem. På slutten av 2019 kom Facebook Pay, som til slutt vil gjøre det mulig å sende penger på tvers av Facebook-gruppens tjenester: Facebook, Messenger, WhatsApp og Instagram. Og for betaling på Facebook Marketplace. Starten var imidlertid ikke helt lett. Da Facebook lanserte WhatsApp Pay i Brasil i juni 2020, som det første landet i verden, ble den suspendert av landets sentralbank på grunn av mangel på lisenser.
Det store gjennombruddet kom i november 2020, da Facebook fikk tillatelse fra myndigheter i India til å lansere WhatsApp Pay til landets 400 millioner brukere av chat-tjenesten. Selv om det er gratis å sende penger mellom private indere, må bedrifter som mottar betaling gjennom WhatsApp Pay betale et transaksjonsgebyr på fire prosent. I mai i år ble WhatsApp Pay tilgjengelig igjen i Brasil etter at teknologigiganten inngikk avtaler med Visa og Mastercard om å bruke banklisensene deres. I utgangspunktet kan tjenesten imidlertid bare brukes til å overføre penger mellom brukere, men ikke til å betale i butikkene. Mexico og Indonesia forventes å være neste i rekken.
Google Plex
Google tilbyr snart sine amerikanske brukere å opprette lønns- og sparekontoer under merkevaren Plex. Kontoen åpnes mobilt i betalingsappen Google Pay, og det er også via Google Pay at du vil kunne sjekke saldo, overføre penger, bestille kredittkort og så videre på daglig basis. Likevel er Google bare en mellommann, fordi brukeren må velge hvilken av de elleve samarbeidende bankene han vil være kunde av. Dermed er det banken som kommuniserer med kunden, har risikoen og er ansvarlig for å overholde loven. Kontoen vil i utgangspunktet være gratis, men individuelle banker vil til en viss grad kunne skreddersy sine tilbud til kundene.
GIR KREDITT OG ÅPNER BANKKONTOER
Men teknologigigantene satser også på kreditt. Både Amazon og Apple utsteder klassiske debetkort som genererer transaksjonsgebyrer, og kredittkort som gir renteinntekter. I tillegg distribuerer Amazon lån for små og mellomstore bedrifter som selger varene sine direkte på Amazons plattform.
Google, som Facebook, har ennå ikke presentert sitt eget debetkort, men ifølge online mediet TechCrunch, pågår det arbeid med saken. På den annen side vil søkemotoren sannsynligvis være den f�