Denne studien undersøker nærmere praksisveiledernes erfaringer og refleksjoner om egen veilederrolle og studentenes læring i praksis. Studien er en av få studier som undersøker læring i praksis fra veileders ståsted.
Det som gjør det interessant å studere veilederen, er blant annet at hun har to hatter på seg: Hun er både praksisutøver med tilhørighet i et praksisfellesskap og Politihøgskolens forlengende arm ut i praksis. Praksisveilederen skal også ha en akademisk institusjonshatt på sitt hode.
Spørsmålet studien stiller er hvilke faktorer som trekker veilederen frem til å være mest mulig betydningsfull i veiledningen, med hensyn til studentens læringsprosess?
Artikkelen, som ble akseptert i 2018 og publisert i 2022, baserer seg på forskningsintervjuer av 11 veiledere. Veilederne hadde gjennomsnittlig seks års erfaring fra operativt arbeid. Veileder ble rekruttert til studien fra nord, sør, øst og vest i Norge.
Tre faktorer
Før funnene presenteres, vil jeg si noe om hvilke teorier datamaterialet er tolket i lys av. Praksisåret er li