Skolelederen
23.09.2017
Et 20 år gammelt skoleeksperiment viser at opplæring i bruk av oppmerksomheten med mindfulness-trening kan forbedre barns og unges mentale helse, atferd og skoleprestasjoner.
Professor Julianne Cheek ved Høgskolen i Østfold har sammen med et team av forskere fra USA gjennomgått og analysert totalt 188 brev fra 112 grunnskoleelever som deltok i et opplegg med klasserombasert mindfulness-trening på midten av 90-tallet. De har nylig publisert resultatene i tidsskriftet Journal of Child and Familiy Studies i april i år. Under et foredrag i slutten av august, ble hovedpunktene i forskningen lagt fram på Litteraturhuset i Fredrikstad.
Sosial og emosjonell kompetanse er viktig i skolen. Analysen av brevene viste at dette er noe mindfulness kan hjelpe til med.
- Mindfulness-basert trening kan støtte en pedagogikk som er designet til å fremme målene i kontemplativ undervisning, fastslo hun.
Gode helseeffekter
Mindfulness-trening består av mentale øvelser som blant annet innebærer det å holde et klart fokus på øyeblikket - på det som foregår i en og omkring en - uten å ta stilling til, gjøre vurderinger og dermed akseptere realitetene der og da. Mange forskere har anerkjent de positive helsemessige virkningene av slike teknikker. De kan redusere stress og redusere kroniske smerter, senke blodtrykket, dempe høyt kolesterol og bedre selvreguleringen. Det er vist at meditasjon kan være effektiv mot stress, depresjon og angst-relaterte plager.
Ifølge Cheek er det et faktum at mindfulness gir voksne større klarhet over egne tanker, følelser og handlinger, forbedrer kognitiv og emosjonell kontroll og fremmer sosial atferd.
- I skolesammenheng har studier vist at mindfulness gir økt trivsel, bedre motstandskraft, større optimisme, mer sosial atferd, forbedrer kognitiv og utøvende funksjon, akademisk prestasjon og gir mindre problematferd og emosjonelt stress, fortalte hun.
Brevene som forskerne har analysert, viser dette og forteller hvordan de 112 elevene opplevde bruk av mindfulnessøvelser den gangen - samtidig som de antyder hvordan det er mulig å ta dette i bruk også i dagens skole.
Mindre stress og mer selvtillit
Det ble funnet at mindfulness-treningen påvirket elevene på fem viktige områder. Det første gjaldt opplevelsen av selve klasserommet. Brevene presenterer oss nemlig for et klasserom litt utenom det vanlige.
- Klasserommet er fargerikt med alle regnbuens farger. Vi tegnet et bilde av oss selv ved begynnelsen av åre
Gå til medietSosial og emosjonell kompetanse er viktig i skolen. Analysen av brevene viste at dette er noe mindfulness kan hjelpe til med.
- Mindfulness-basert trening kan støtte en pedagogikk som er designet til å fremme målene i kontemplativ undervisning, fastslo hun.
Gode helseeffekter
Mindfulness-trening består av mentale øvelser som blant annet innebærer det å holde et klart fokus på øyeblikket - på det som foregår i en og omkring en - uten å ta stilling til, gjøre vurderinger og dermed akseptere realitetene der og da. Mange forskere har anerkjent de positive helsemessige virkningene av slike teknikker. De kan redusere stress og redusere kroniske smerter, senke blodtrykket, dempe høyt kolesterol og bedre selvreguleringen. Det er vist at meditasjon kan være effektiv mot stress, depresjon og angst-relaterte plager.
Ifølge Cheek er det et faktum at mindfulness gir voksne større klarhet over egne tanker, følelser og handlinger, forbedrer kognitiv og emosjonell kontroll og fremmer sosial atferd.
- I skolesammenheng har studier vist at mindfulness gir økt trivsel, bedre motstandskraft, større optimisme, mer sosial atferd, forbedrer kognitiv og utøvende funksjon, akademisk prestasjon og gir mindre problematferd og emosjonelt stress, fortalte hun.
Brevene som forskerne har analysert, viser dette og forteller hvordan de 112 elevene opplevde bruk av mindfulnessøvelser den gangen - samtidig som de antyder hvordan det er mulig å ta dette i bruk også i dagens skole.
Mindre stress og mer selvtillit
Det ble funnet at mindfulness-treningen påvirket elevene på fem viktige områder. Det første gjaldt opplevelsen av selve klasserommet. Brevene presenterer oss nemlig for et klasserom litt utenom det vanlige.
- Klasserommet er fargerikt med alle regnbuens farger. Vi tegnet et bilde av oss selv ved begynnelsen av åre