- Det gjorde inntrykk å komme inn i kirken, sier gitarist og instruktør Knut Eide på vei mot målet for turen; Blueshuset.
- Benkene er små, lagd for at barn skal sitte på dem.
Også fritidsleder Tor Bråthen er opptatt av historien.
- Den største inngripen mot sivile i fredstid skjedde her, da gutta på hjemmet gjorde opprør i 1915. Panserskip, torpedobåter, fly og undervannsbåter kom over fjorden, forteller han.
Det viktige bandet: Kenneth har en fortid som musiker på utsiden, og øver gjerne til langt på natt.
Monica Strømdahl
Skyldig som faen
I stua på Blueshuset er det få tegn til revolusjonær aktivitet. Det mest opprørske som kommer herfra er slagene fra trommesettet til Kai, hylene fra gitaren til Kenneth og den raspende vokalen til Jensen.
- Jeg hakke stemme igjen, klager Jensen.
- Vi spilte i seks timer i helga.
Det er bare et par dager siden bandet Skyldig som faen kom hjem fra en helg som husband på Storefjell, under en stor konferanse for Norsk forening for kriminalreform (KROM). To kvelder med flere timer lange konserter og et publikum som ikke kunne få nok. Jensen er hes.
- Help Me baby, trygler han gjennom mikrofonen i den lille stua som fungerer som øvingslokale.
Blueshuset er en boenhet på Bastøy, viet dem som er motivert for å holde på med musikk under soning. Her er blant annet arnestedet for bandet Skyldig som faen. I dag er det tirsdag og instruktør og musiker Knut Eide er på Bastøy for å gi band- og instrumentalundervisning. Akkurat nå står han på stuegulvet og spiller bass. Bandets bassist er nylig løslatt, og arbeidet med å finne en arvtaker er ikke helt i havn.
- Vi er vel dét bandet i Norge som oftest har skifta besetning. På åtte år har vi hatt cirka 80 ulike bandmedlemmer, sier Jensen, som sitter på en lang dom for drap.
Han har et par år igjen som frontfigur i Skyldig som faen, før han slipper ut.
Musikkboenhet - fikk ideen da han satt i fengsel
På utsiden, noen mil unna, finner vi initiativtaker til Blueshuset på Bastøy, Bjørn Andersen. Han var oppdragsforsker for Fafo da han fikk en voldsdom som førte ham inn i Telemark fengsel. På cella fordypet han seg i Stortingsmelding 37: «Straff som virker - mindre kriminalitet - tryggere samfunn». Justisminister Knut Storbergets progressive planer for krimomsorgen virka plutselig usedvanlig relevant, ikke bare for sosiologen Bjørn. Det var her han ble kjent med Musikk i fengsel og frihet. Ideen om at musikk kan brukes