I midten av august var alt som kunne krype og gå av politikere og organisasjoner samlet i Arendal for å delta på ulike arrangementer under Arendalsuka 2017.
Onsdagen inviterte Universitetet i Agder (UiA) til debatt om hvilken kompetanse som er viktig for fremtidens barnehagelærere.
Panelet besto av representanter fra PBL (Private Barnehagers Landsforbund), KS, Utdanningsforbundet, UiA og politikere fra Kristelig Folkeparti (KrF) og Venstre.
Ordstyrer var Birte Simonsen ved Institutt for pedagogikk, UiA. Hun utfordret blant annet panelet på følgende spørsmål:
Er barnehagen blitt for mye preget av at man tror man kan dytte veldig mye kunnskap inn i små barn og høste det senere?, og
Hvilken kompetanse er viktigst for fremtidens barnehagelærere?
- Må bevare den nordiske barnehagetradisjonen
Førstemann ut til å svare var KrFs Geir Jørgen Bekkevold:
- Dette var noe av det som var den store diskusjonen når barnehagemeldingen ble lagt frem. Man ville blant annet innføre en språknorm, som alle barn skulle måles opp imot. Det skapte store protester og vi klarte å snu det. Heldigvis er det et flertall som ønsker å bevare og ivareta den norske og den nordiske barnehagemodellen, der læring skjer gjennom lek, sa Bekkevold under debatten.
- Jeg håper at vi også i fremtiden klarer både å bevare og foredle den norske barnehagemodellen, og at man ikke innfører normer som alle barn skal måles opp imot, fortsatte han.
Bekkevold mener det i tiden fremover er viktig å styrke profesjonen og sørge for at det er nok voksne i barnehagene.
- Det har vært stor utvikling i barnehagesektoren. En av de største endringene var da vi ga alle ettåringer rett til barnehageplass. Jeg mener vi nå også må ha et stort fokus på de aller yngste i barnehagen. Vi er veldig opptatt av at vi ikke bare skal ha en barnehagelærerenorm, men også en bemanningsnorm hvor vi har en riktig bemanning gjennom hele barnehagedagen. Det å ha en bemanning som gjør at