Hvordan kan pedagogisk dokumentasjon bli et verktøy for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon både for barn og ansatte? Jo, ved å dele. Dele tanker, refleksjoner og meninger.
Det handler om å koble den pedagogiske dokumentasjonen opp mot praksis, teori og mandatet som myndighetene har gitt barnehagesektoren.
- Vi skal ikke gå ut av en refleksjon uten at det ender i noe praktisk som kommer ungene til gode, sier barnehagelærer og selverklært pedagogista, Mona Nicolaysen.
Hun har ansvaret for å utarbeide Utdanningsdirektoratets (Udirs) nye støttemateriell om pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.
Kollektiv læring
- Om barnehagepersonalet reflekterer kun fordi det er så himla kjekt å snakke sammen, kan man gjøre et annet sted, sier Nicolaysen strengt.
- For det er når vi klarer å sette dette inn i et system, at det blir en forlenget arm ut mot ungene. Vi skal gå fra individuell praksis til kollektiv læring og i all pedagogisk dokumentasjon, skal dette presses nedover til barna. Pedagogisk dokumentasjon skal bidra til at barnehagen blir en lærende institusjon for barn og voksne. Det skal bidra til en god h