AddToAny

Bane NOR skal ha enda mer på anbud

Bane NOR skal ha enda mer på anbud
Store deler av drift og vedlikehold på jernbanen er allerede konkurranseutsatt. Nå er Bane NOR i gang med å finne flere oppgaver som kan settes ut.
- Vinteren er for oftest den vanskeligste tiden å få oppdrag. Det er for hardt å grave. Så jeg ble glad da jeg fikk denne kontrakten, sier Tor Erik Stormoen.

Klokka er rundt åtte på morgenen idet en lastetraktor med fem stille menn i førerhuset og en lang rekke lastevogner tikker ut fra Alnabru. Det er det private selskapet Railcom som har anbudet på vinterberedskapen, men de leier inn personell fra andre selskaper. Det er derfor ulike logoer på de signalgule jakkene.

Dagens oppdrag er å flytte togskinner fra Loenga til en tunnel en kilometer lenger vest. De er dagskiftet på vinterberedskap i Oslo. Men nå er det lite snø.

- Men det var ikke den type oppdrag jeg trodde vi skulle komme til å gjøre, sier Stormoen.

Vinterberedskap ikke er en del av vanlig drift og vedlikehold.



Skinnefrilanser. Han er andre generasjon ute på skinnene. I motsetning til sin far, som har over 40 år i Jernbaneverket, har han valgt å stifte eget AS, med seg selv som eneste ansatt. Hvis regjeringen får det som de vil, kommer det til å bli stadig flere selskapsjakker ute på de norske skinnene. Nylig satte Bane NOR ned en arbeidsgruppe som skal se p�
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

Blomstringen av kirsebærtrærne er en stor begivenhet mange steder i verden. Trærne i Washington blomstret rekordtidlig i år, og en unormalt varm mars måned er forklaringen.
NJF-magasinet 15.04.2024
Orker du ikke trene etter jobb? Hvis du har et fysisk tungt yrke, kan du legge deg på sofaen med god samvittighet, viser ny forskning.
NJF-magasinet 15.04.2024
Regjeringen foreslår å bruke nesten 436 milliarder på jernbanen de neste 12 årene. Snaut halvparten skal brukes på å gjøre jernbanen mer driftssikker.
NJF-magasinet 15.04.2024
Systemene som styrer når og hvor togene skal kjøre, er godt over pensjonsalderen. Innføringen av et nytt signalsystem (ERTMS) har støtt på forsinkelser og uforutsette hindringer, men til sommeren blir første togstrekning heldigitalisert.
NJF-magasinet 15.04.2024
Mohammed Miqdad (34) vokste opp i en ulmende krigssone. Nå handler livet om langt mer enn bare å leve eller dø, men om å fylle dagene med verdi.
NJF-magasinet 15.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt