NJF-magasinet
22.02.2017
Store deler av drift og vedlikehold på jernbanen er allerede konkurranseutsatt. Nå er Bane NOR i gang med å finne flere oppgaver som kan settes ut.
- Vinteren er for oftest den vanskeligste tiden å få oppdrag. Det er for hardt å grave. Så jeg ble glad da jeg fikk denne kontrakten, sier Tor Erik Stormoen.
Klokka er rundt åtte på morgenen idet en lastetraktor med fem stille menn i førerhuset og en lang rekke lastevogner tikker ut fra Alnabru. Det er det private selskapet Railcom som har anbudet på vinterberedskapen, men de leier inn personell fra andre selskaper. Det er derfor ulike logoer på de signalgule jakkene.
Dagens oppdrag er å flytte togskinner fra Loenga til en tunnel en kilometer lenger vest. De er dagskiftet på vinterberedskap i Oslo. Men nå er det lite snø.
- Men det var ikke den type oppdrag jeg trodde vi skulle komme til å gjøre, sier Stormoen.
Vinterberedskap ikke er en del av vanlig drift og vedlikehold.
Skinnefrilanser. Han er andre generasjon ute på skinnene. I motsetning til sin far, som har over 40 år i Jernbaneverket, har han valgt å stifte eget AS, med seg selv som eneste ansatt. Hvis regjeringen får det som de vil, kommer det til å bli stadig flere selskapsjakker ute på de norske skinnene. Nylig satte Bane NOR ned en arbeidsgruppe som skal se p�
Les opprinnelig artikkelKlokka er rundt åtte på morgenen idet en lastetraktor med fem stille menn i førerhuset og en lang rekke lastevogner tikker ut fra Alnabru. Det er det private selskapet Railcom som har anbudet på vinterberedskapen, men de leier inn personell fra andre selskaper. Det er derfor ulike logoer på de signalgule jakkene.
Dagens oppdrag er å flytte togskinner fra Loenga til en tunnel en kilometer lenger vest. De er dagskiftet på vinterberedskap i Oslo. Men nå er det lite snø.
- Men det var ikke den type oppdrag jeg trodde vi skulle komme til å gjøre, sier Stormoen.
Vinterberedskap ikke er en del av vanlig drift og vedlikehold.
Skinnefrilanser. Han er andre generasjon ute på skinnene. I motsetning til sin far, som har over 40 år i Jernbaneverket, har han valgt å stifte eget AS, med seg selv som eneste ansatt. Hvis regjeringen får det som de vil, kommer det til å bli stadig flere selskapsjakker ute på de norske skinnene. Nylig satte Bane NOR ned en arbeidsgruppe som skal se p�