Første steg
27.05.2016
Pedagogikkfaget risikerer å bli en tjenestepike for profesjonen, advarte Lars Løvlie i 2003. I dag er faren kanskje enda større enn noen gang, for at nettopp det kan skje.
Pedagogikkfagets plass som et bærende danningsfag i lærerutdanningene er under press. I Barnehagelærerutdanningen ble faget fjernet som selvstendig fag i 2013. Nå foreslår regjeringen at faget i den nye grunnskolelærerutdanningen (GLU) på masternivå (fra 2017) skal hete profesjonsfag. Et underlig navnevalg, all den tid alle lærerutdanningsfag må sies å være profesjonsfag. Videre har regjeringen bestemt at 15 av de 60 studiepoengene dette faget utgjør skal være en KRL-modul. Dette kommer som et resultat av noe som ikke kan kalles annet enn en politisk hestehandel med Kristelig Folkeparti. I praksis innebærer endringene at størrelsesorden på pedagogikkfaget reduseres fra 25 til 15 prosent i nye GLU.
KAMPEN OM STUDIEPOENGENE I den nye barnehagelærerutdanningen er det opp til det enkelte studiested å avgjøre fagets omfang. I rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning (Bjerkestrand, 2015) vises det at pedagogikk ser ut til å mangle den legitimiteten som trengs, for at faget skal kunne fylle den rollen det legges opp til. Videre omtales det som kalles «kampen om studiepoengene». Pedagogikken er ikke studiepoengfestet i den nye utdanningen, men skal være et gjennomgående tema i alle kunnskapsområdene i utdanningen. Resultatet synes å bli at pedagogikk som vitenskapsfag og som dannings- og refleksjonsfag, er marginalisert. Igjen står et pedagogikkfag som har funksjonene organisering, alt og ingenting, profesjon og
Gå til medietKAMPEN OM STUDIEPOENGENE I den nye barnehagelærerutdanningen er det opp til det enkelte studiested å avgjøre fagets omfang. I rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning (Bjerkestrand, 2015) vises det at pedagogikk ser ut til å mangle den legitimiteten som trengs, for at faget skal kunne fylle den rollen det legges opp til. Videre omtales det som kalles «kampen om studiepoengene». Pedagogikken er ikke studiepoengfestet i den nye utdanningen, men skal være et gjennomgående tema i alle kunnskapsområdene i utdanningen. Resultatet synes å bli at pedagogikk som vitenskapsfag og som dannings- og refleksjonsfag, er marginalisert. Igjen står et pedagogikkfag som har funksjonene organisering, alt og ingenting, profesjon og