Magma
14.03.2017
Etter halvannet år som sjefredaktør i Bergens Tidende har Øyulf Hjertenes (38) erfart at store endringsprosesser er langt mer krevende i virkeligheten enn slik de var fremstilt i studiedagene på NHH. Men selv om papiravisens storhetsdager synes å være forbi, synes Hjertenes han er avisleder til helt riktig tid.
MISFORSTÅ MEG rett, jeg følte absolutt at ledelses- og organisasjonsfagene var relevante og gav meg mye også da jeg studerte. Men når jeg den siste tiden har stått midt i krevende endringsprosesser i en bransje med store utfordringer, må jeg jo tilstå at det flere ganger har slått meg at organisasjon og ledelse er langt mindre svart-hvitt i virkeligheten enn slik jeg opplevde at det ble fremstilt i lærebøkene, konkluderer sjefredaktøren, som ble kastet inn i topplederrollen i det som kanskje er avisenes og medienes mest krevende tidsalder.
I godt selskap med andre medier kjemper han og regionavisen hans kamper langs flere flanker på samme tid. Digitalisering og nye plattformer gjør at han og kollegene hans må tenke helt nytt om både hvordan de skal produsere innhold, og hvordan de skal nå frem til - og holde på - leserne.
I tillegg til at innholdsproduksjonen forandres, endres også forretningsmodellene. Verken løssalgsinntekter eller annonseinntekter er hva de en gang var.
KNUSTE DIGI-MYTENE
2016 var tøft. En ny inntektsvirkelighet har resultert i betydelige nedbemanninger, både i Bergens Tidende (BT) og de fleste andre medier. Det å måtte si opp ansatte som har lagt ned mange årsverk og mye følelser i bedriften, er ikke noe Hjertenes har gjort med lett hjerte, og støyen det medfører, er slitsom.
- Uansett hvor godt en løser store nedbemanninger, er det tøffe tak for alle involverte. Fjoråret bød på mange krevende prosesser for oss, så i år har jeg lovet både de ansatte og meg selv at
Gå til medietI godt selskap med andre medier kjemper han og regionavisen hans kamper langs flere flanker på samme tid. Digitalisering og nye plattformer gjør at han og kollegene hans må tenke helt nytt om både hvordan de skal produsere innhold, og hvordan de skal nå frem til - og holde på - leserne.
I tillegg til at innholdsproduksjonen forandres, endres også forretningsmodellene. Verken løssalgsinntekter eller annonseinntekter er hva de en gang var.
KNUSTE DIGI-MYTENE
2016 var tøft. En ny inntektsvirkelighet har resultert i betydelige nedbemanninger, både i Bergens Tidende (BT) og de fleste andre medier. Det å måtte si opp ansatte som har lagt ned mange årsverk og mye følelser i bedriften, er ikke noe Hjertenes har gjort med lett hjerte, og støyen det medfører, er slitsom.
- Uansett hvor godt en løser store nedbemanninger, er det tøffe tak for alle involverte. Fjoråret bød på mange krevende prosesser for oss, så i år har jeg lovet både de ansatte og meg selv at


































































































