AddToAny

AVIS-OPTIMISTEN

AVIS-OPTIMISTEN
Etter halvannet år som sjefredaktør i Bergens Tidende har Øyulf Hjertenes (38) erfart at store endringsprosesser er langt mer krevende i virkeligheten enn slik de var fremstilt i studiedagene på NHH. Men selv om papiravisens storhetsdager synes å være forbi, synes Hjertenes han er avisleder til helt riktig tid.
MISFORSTÅ MEG rett, jeg følte absolutt at ledelses- og organisasjonsfagene var relevante og gav meg mye også da jeg studerte. Men når jeg den siste tiden har stått midt i krevende endringsprosesser i en bransje med store utfordringer, må jeg jo tilstå at det flere ganger har slått meg at organisasjon og ledelse er langt mindre svart-hvitt i virkeligheten enn slik jeg opplevde at det ble fremstilt i lærebøkene, konkluderer sjefredaktøren, som ble kastet inn i topplederrollen i det som kanskje er avisenes og medienes mest krevende tidsalder.

I godt selskap med andre medier kjemper han og regionavisen hans kamper langs flere flanker på samme tid. Digitalisering og nye plattformer gjør at han og kollegene hans må tenke helt nytt om både hvordan de skal produsere innhold, og hvordan de skal nå frem til - og holde på - leserne.

I tillegg til at innholdsproduksjonen forandres, endres også forretningsmodellene. Verken løssalgsinntekter eller annonseinntekter er hva de en gang var.



KNUSTE DIGI-MYTENE

2016 var tøft. En ny inntektsvirkelighet har resultert i betydelige nedbemanninger, både i Bergens Tidende (BT) og de fleste andre medier. Det å måtte si opp ansatte som har lagt ned mange årsverk og mye følelser i bedriften, er ikke noe Hjertenes har gjort med lett hjerte, og støyen det medfører, er slitsom.

- Uansett hvor godt en løser store nedbemanninger, er det tøffe tak for alle involverte. Fjoråret bød på mange krevende prosesser for oss, så i år har jeg lovet både de ansatte og meg selv at
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt