Arkitektur N
06.12.2018
Hvordan utvikles arkitektstudenters kunnskaper, ferdigheter og kvalitetsforståelser i utdanningen? Og hvordan tilnærmer de seg menneskene og samfunnet de skal virke med og for?
Gjennom undersøkelser ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) og Bergen arkitekthøgskole (BAS) i perioden 2009-2012, søker avhandlingen å sirkle inn hvilke former for profesjonsforståelse man kan finne hos studentene i arkitektutdanningen. Videre undersøker den hvordan disse forståelsene står i forhold til krav og forventninger i arkitektpraksis når det gjelder dialog og samhandling mellom arkitekt og andre aktører, som brukere og oppdragsgivere. Arkitektutdanningen blir betraktet ut fra et sosiokulturelt perspektiv, hvor studentenes kunnskaper, verdier og faglige tilnærmingsmåter sees i sammenheng med kulturen, språket og fellesskapet de er en del av.
Gå til mediet