Helsefagarbeideren
27.02.2019
Åslyveien 1 er boligen de ansatte elsker å ha som arbeidsplass og som er læringsarena og utstillingsvindu for kommunen. Teknologien har gitt økt trygghet og bedre faglig samspill.
Historien om Åslyveien 1 startet da Tønsberg kommune trengte et nytt bygg for personer med størst bistandsbehov.
Fra starten av var velferdsteknologi inne i planene. Tjenestemottakerne er seks personer, som ikke så lett kan bo sammen med andre. De bor i egne leiligheter, kombinert med fellesarealer. Alle tjenestemottakerne har en 1-1 pleiebehov 24 timer i døgnet. Fire av dem har ikke et dagtilbud. De flyttet fra egne boliger til bofellesskapet i Åslyveien.
Godt sted å komme til
En ro og harmoni merkes når man kommer inn i huset. På møterommet lukter det nytrukket kaffe. På bordet står kaker og frukt framme. Sju av de ansatte er til stede. Avdelingsleder og vernepleier Trygve Gundersen Berg, vernepleier Hilde Poverud, assistent og verneombud Thomas Hamre, fagarbeider Inge Kvam, sykepleierstudent Veronica Grønnbekk og vernepleierstudent Marte Rønning. Fra Tønsberg kommune stiller tjenesteleder Annette Pedersen. Vi får senere også en også prat med miljøterapeut Rut Anette Gran.
Studerte andre smartbygg
I planleggingen av Åslyveien besøkte lederne Annette og Trygve andre bygninger med lignende funksjoner i andre kommuner.
Slik lærte de hvordan de kunne få mer for pengene.
Alt forarbeidet og gjennomføringen ble utført av en arbeidsgruppe bestående av miljøterapeut Øyvind Rødland, rådgiver Jon Kristian Pedersen, prosjektleder Anne Økstad, samt Annette Pedersen og Trygve Gundersen Berg. Sistnevnte var da avdelingsleder for to av boligene, som skulle flyttes til Åslyveien. Øyvind Rødland holder på med master i klinisk helsearbeid: Digitalisering/innovasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge har ansvar for velferdsteknologi i Åslyveien og har i tillegg flere prosjekter i kommunen knyttet til velferdsteknologi.
Teknologi gir økt trygghet
Åslyveien er langt framme på sitt felt i bruken av trygghetsskapende velferdsteknologi, gjennom sine alarmsystemer og opplegg for brannvern. Alarmsystemet Ascom gjør at de kan klare seg med færre ansatte. Nattevaktbehovet er redusert.
- Velferdsteknologien har s
Gå til medietFra starten av var velferdsteknologi inne i planene. Tjenestemottakerne er seks personer, som ikke så lett kan bo sammen med andre. De bor i egne leiligheter, kombinert med fellesarealer. Alle tjenestemottakerne har en 1-1 pleiebehov 24 timer i døgnet. Fire av dem har ikke et dagtilbud. De flyttet fra egne boliger til bofellesskapet i Åslyveien.
Godt sted å komme til
En ro og harmoni merkes når man kommer inn i huset. På møterommet lukter det nytrukket kaffe. På bordet står kaker og frukt framme. Sju av de ansatte er til stede. Avdelingsleder og vernepleier Trygve Gundersen Berg, vernepleier Hilde Poverud, assistent og verneombud Thomas Hamre, fagarbeider Inge Kvam, sykepleierstudent Veronica Grønnbekk og vernepleierstudent Marte Rønning. Fra Tønsberg kommune stiller tjenesteleder Annette Pedersen. Vi får senere også en også prat med miljøterapeut Rut Anette Gran.
Studerte andre smartbygg
I planleggingen av Åslyveien besøkte lederne Annette og Trygve andre bygninger med lignende funksjoner i andre kommuner.
Slik lærte de hvordan de kunne få mer for pengene.
Alt forarbeidet og gjennomføringen ble utført av en arbeidsgruppe bestående av miljøterapeut Øyvind Rødland, rådgiver Jon Kristian Pedersen, prosjektleder Anne Økstad, samt Annette Pedersen og Trygve Gundersen Berg. Sistnevnte var da avdelingsleder for to av boligene, som skulle flyttes til Åslyveien. Øyvind Rødland holder på med master i klinisk helsearbeid: Digitalisering/innovasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge har ansvar for velferdsteknologi i Åslyveien og har i tillegg flere prosjekter i kommunen knyttet til velferdsteknologi.
Teknologi gir økt trygghet
Åslyveien er langt framme på sitt felt i bruken av trygghetsskapende velferdsteknologi, gjennom sine alarmsystemer og opplegg for brannvern. Alarmsystemet Ascom gjør at de kan klare seg med færre ansatte. Nattevaktbehovet er redusert.
- Velferdsteknologien har s