32 ansatte i den norske delen av det skandinaviske Nets-konsernet blir berørt når tjenester innen kundeservice innen kort tid blir flyttet fra Norge til Baltikum.
Ulf Peter Hellstrøm
Det bekrefter ledelsen i den norske delen av Nets-konsernet i forbindelse med den godkjente fusjonen med Nexi som ble annonsert i november 2020.
Jørgen Stråtveit er sjef for den norske delen av det skandinaviske Nets-konsernet, som har hatt en ledende rolle innen betalingsformidling.
- De siste årene har Nets ekspandert i Europa, med ambisjonen om å skape en ledende europeisk betalingsleverandør.
- For å forbli konkurransedyktige og for å kunne understøtte vår vekstreise bedre, planlegger vi nå å konsolidere visse kundeservicefunksjoner innen forretningsområdet Merchant Services, sier Stråtveit til Finansfokus.
STORFUSJON TIL 50 MILLIARDER
Nedbemanningen skjer noen måneder etter at konkurransemyndighetene i EU har godkjent fusjonsplanene der italienske Nexi overtar Nets.
Sammenslåingen har et omfang på minst 50 milliarder kroner. Fusjonen skaper en ny gigant innen betalingsformidling i Europa med virksomhet innenfor 25 land og en samlet omsetning på nær 3 milliarder euro. Driftsresultatet kan komme opp i 1,5 milliarder euro, i hvert fall hvis man legger 2020-tallene til grunn.
Vi har behov for alle de talentfulle medarbeidere vi har
Konsernledelsen i Nets har tidligere kommet med uttalelser som tolkes som positive for de ansatte i selskapet, også etter den planlagte fusjonen med Nexi.
- Jeg tror vi har behov for alle de talentfulle medarbeidere vi har, har konsernsjefen i Nets, svenske Bo Nilsson, sagt.
Nå har ledelsen presisert at outsourcing av kundeservice ikke er en konsekvens av fusjonen.
TETT SAMARBEID
Ledelsen i Nets understreker at prosessen i kjølvannet av endrin