Første steg
27.05.2016
- Det er viktig å være kritisk til apper og nettbrett. Presset fra de kommersielle aktørene er stort, sier Malin Nilsen ved Göteborgs universitet.
Med bakgrunn som førskolelærer, skrev Nilsen ferdig sin forskningsoppgave (licentiat) ved Göteborgs universitet etter å ha studert barns bruk av digitale verktøy. Feltarbeidet foregikk i en svensk barnehage. Hun fant stor forskjell i barns og voksnes oppfatning i bruken av nettbrett.
BARN VIL LEKE I småbarnsavdelingen fikk barna bruke nettbrettet fritt. De fikk lov til å skifte mellom apper til de fant en de likte. Barna var sosiale og brukte samme apper parallelt. Disse barneinitierte aktivitetene var lekne. Barna skiftet også fritt mellom å bruke nettbrett
Gå til medietBARN VIL LEKE I småbarnsavdelingen fikk barna bruke nettbrettet fritt. De fikk lov til å skifte mellom apper til de fant en de likte. Barna var sosiale og brukte samme apper parallelt. Disse barneinitierte aktivitetene var lekne. Barna skiftet også fritt mellom å bruke nettbrett