HK tilbyr medlemmene rådgiving
HK har 51 medlemmer som jobber i Vitas franchise-butikker. Gjermund Skaar, kommunikasjonsrådgiver i HK, jobber nå med å kontakte medlemmene for å si at de kan få hjelp fra HK dersom de får oppsigelse, eller hvis de har behov for rådgiving.
- Mange medlemmer vet nok ikke alltid hva de har tilgjengelig av rådgivnings-ressurser. Derfor er det viktig å sørge for at de som kanskje går en usikker tid i møte vet at de har krav på lønn og lønnsgaranti, sier Skaar.
- Vi ønsker å stille opp for medlemmer som opplever å være i en konkurssituasjon. Det å miste jobben er jo ofte en litt personlig krise i livet, og da er det viktig at fagorganisasjonen deres er til stede, fortsetter han.
Skaar forteller at ansatte i en butikk i Drammen har fått beskjed om at det bare er å pakke sakene og gå hjem fra og med i morgen, deres siste arbeidsdag er i dag. Han tror derfor at det en sannsynlighet for at medlemmer kontakter HK i nærmeste framtid.
Klarte ikke omstilling i tide
Konkursen skyldes svakere vekst og fallende lønnsomhet, på tross av at de har jobbet for å øke konkurransekraften, heter det i en pressemelding fra Cosmetic Group. Ifølge Kristina Johansson, administrerende direktør i Cosmetic Group, er kosmetikkbransjen påvirket av endrede kundebehov og økt konkurranse fra både netthandel og lavpriskjeder.
- Hele organisasjonen har jobbet intensivt for å snu utviklingen, men nå må vi dessverre konstatere at vi ikke fikk det til i tide. Store omstillingsprosesser er kapital- og tidkrevende. Når markedskreftene i tillegg jobber imot oss, blir det vanskelig å lykkes, skriver Johansson i pressemeldingen.
Håper på videre drift
Styret håper imidlertid at hele eller deler av virksomheten kan drives videre etter konkursen. Ifølge Aftenposten er forhandlinger med konkrete interessenter allerede i gang. Butikkene holdes åpne mens forhandlingene pågår.