- Forskningsinstitusjoner har et lovpålagt og eksplisitt ansvar, men det er mange private og offentlige aktører som ikke er underlagt forskningsetikkloven, men som også kan sies å ha et ansvar. De må vi også ha dialog med fremover, sa FEK-direktør Helene Ingierd.
Hun påpekte at en viktig oppgave for FEK er å stimulere institusjoner og andre aktører til en bred diskusjon om forskningsetikk, utover lovens minimumskrav. Målet er godt arbeid både forebyggende, og i håndteringen av mulig uredelighet. Ingierd trakk frem to prosjekter som særlig viktige:
- Vi skal oppdatere og videreutvikle opplærings- og undervisningsmateriell, og vi skal utvikle en veileder for behandling av forskningsetiske saker og uredelighetssaker. Tilbakemeldinger vi får, viser at det er til dels stor forvirring og vesentlige forskjeller i håndteringen av slike saker. Samtidig ser vi behov for å drøfte behandlingen internt i vårt system, for å sikre at sakene håndteres hensiktsmessig på tvers av våre komiteer og utvalg.
Årskonferansen er, ifølge Ingierd, den viktigste møteplassen på tvers for komiteer og utvalg i FEK. Ledere for komiteer og utvalg var invitert til å innlede om saker de har jobbet med, og som tar opp problemstillinger knyttet nettopp til institusjonenes ansvar.
«Står kommunen fritt til å bruke elever som forsøkskaniner?»
Leder i Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH) Elisabeth Staksrud (UiO), fortalte om komiteens arbeid med prosjektet «Forskning på forsøk med leksefri skole». I forsøket får to skoler ordinær skoledag uten lekser, to får utvidet skoledag uten lekser. Fire skoler med vanlig lekseordning brukes som referanse. Forsøket drives av Trondheim kommune, mens forskere er invitert inn til å gi innspill til og forske på forsøket.
- Vi fikk to uavhengige henvendelser fra foreldre i Trondheim om forsøket. Prosjektet drives av Trondheim kommune, mens NTNU var invitert inn til å forske på forsøket. Foreldrene stilte blant annet spørsmål om roller og ansvar i prosjektet, og om vilkår for samtykke: «Står kommunen fritt til å bruke elever som forsøkskaniner?», skriver den ene henvenderen.
Etter å ha hentet inn relevant informasjon, ga NESH sin uttalelse i februar 2020. Der påpeker de blant annet uklarheter i styringen av prosjektet og setter spørsmålstegn ved om det etiske samtykket er godt nok ivaretatt. Staksrud trakk blant annet frem at informasjonen til deltakerne om hva de skulle være med på, var komplekst beskrevet i informasjonsskrivet.
- NESH mente dette ikke var forståelig nok for barn, og ikke tilstrekkelig for å sikre et fritt og informert samtykke.
NESH viste videre til at forskere har et selvstendig ansvar for å ivareta forskningsetikken både i avtaler de inngår og i forskning de gjennomfører med data fra andre. Staksrud fortalte at uttalelsen skapte reaksjoner.
- Det var flere oppslag i lokalavisen. Etterpå hadde vi møter med Trondheim kommune, og med Forskningsrådet. Det kom blant annet frem i saken at Forskningsrådets godkjenning av prosjektet ble ansett som en etisk godkjenning. Dette ble Forskningsrådet overrasket over å høre, men det er ikke en ukjent argumentasjon for NESH.
Hindrer petroleumsforskning omstilling?
Leder i Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi (NENT) Øyvind Mikkelsen (NTNU) snakket om føre var-prinsippet og grensen mellom politikk og forskningsetikk. Utgangpunktet var NENTs vurdering av petroleumsforskning fra 2014.
- Det hadde i lang tid pågått en diskusjon, blant annet ved UiB, om hvorvidt det var forskningsetisk akseptabelt å fortsette med petroleumsforskning, både leting og annen virksomhet, og de såkalte Akademiaavtalene og mulige uheldige bindinger mellom næringsliv og forskning (Se også vår podkast: Nok er nok).
Avtalene var mellom daværende Statoil og flere universiteter, der Statoil finansierte en del prosjekter basert på felles forskningsinteresser. NENT vurderte blant annet avtalen ut fra forskningsetiske prinsipper om åpenhet og uavhengighet, men også i et større perspektiv.
- Gitt to-graders-målet Norge hadde vedtatt politisk, gjorde denne avtalen at akademia fikk en konserverende rolle i petr