Skolelederen
03.12.2019
Å tolke og forstå læreplanene i LK20, og knytte innholdet til praksis i fagene, kan være en utfordring. Måten du jobber med matematikkfaget på, kan bidra til å trekke inn de sentrale elementene i overordnet del.
Se godt på aktiviteten til høyre. Den har mye av det som skal til: Den inviterer til å bruke problemløsningsstrategier, elevene kan sammenligne og diskutere fremgangsmåter, bruke forskjellige representasjoner, forklare og begrunne, beskrive og argumentere. Og, sist men ikke minst: Den gir rom for å utforske videre - og være kreativ!
Noa er en «LIST-aktivitet», og er utviklet med utgangspunkt i en utforskende undervisning, noe som er selve grunntanken i ny læreplan. «LIST» er en forkortelse for «Lav Inngangsterskel og Stor Takhøyde", noe som betyr at de skal være enkle å komme i gang med for de fleste, samtidig som det er mulig å jobbe på et svært høyt matematisk nivå. Formålet med aktivitetene er at alle skal lære matematikk, og oppleve mestring.
Mate
Gå til medietNoa er en «LIST-aktivitet», og er utviklet med utgangspunkt i en utforskende undervisning, noe som er selve grunntanken i ny læreplan. «LIST» er en forkortelse for «Lav Inngangsterskel og Stor Takhøyde", noe som betyr at de skal være enkle å komme i gang med for de fleste, samtidig som det er mulig å jobbe på et svært høyt matematisk nivå. Formålet med aktivitetene er at alle skal lære matematikk, og oppleve mestring.
Mate