Skolelederen
03.12.2019
Lakselv videregående skole i Finnmark ligger på andreplass når det gjelder skårer for elevdemokrati og medvirkning i Elevundersøkelsen. I tillegg rapporterer elevene null mobbing. Skolen har oppnådd disse resultatene gjennom partnerskap mellom lærere og elever, under samlebegrepet eleven som utviklingsagent'.
«På Lakselv velger vi å behandle elevene som likeverdige parter i skolesamfunnet» sier skolens rektor Sylvi Josefine Johnsen. Helt siden 1979, da Sylvi ble ansatt på skolen, har hun jobbet for at elevene får en stemme i utviklingen av skolen. Hun er bevisst på at skolen har et samfunnsoppdrag og at skolen skal forberede elevene på framtiden, ikke kun gjennom kunnskapsfordeling, men gjennom utviklingen av evnen til å være løsningsorienterte, kunne samarbeide og å være kritiske. Da hun ble rektor i 2008 var hun bestemt på at elevene, lærere og skoleledere skulle arbeide sammen for å få til skoleutvikling som har betydning og relevans for alle. Samtidig mener rektor at sjansen for at elevene fullfører videregående skole øker hvis elevene får en aktiv rolle i skolen og at de opplever å bli tatt på alvor. Det virker som hun har rett i det: gjennomføringstallet for Lakselv ligger over det nasjonale gjennomsnittet.
Lakselv videregående skole har elever fra et stort geografisk område, og en tredjedel av elevene er borteboende. Lakselv kommune er stolt av å være «tre stammers møte» og veiskiltene er skrevet på norsk, samisk og kvensk. Snart skal skolen begynne med opplæring i kvensk. Skolens lærere vurderer det språklige og kulturelle mangfoldet i lokal
miljøet som et fortrinn for deres arbeid. Skolen var tidligere preget av de utfordringene som finnes i regionen, men i de siste ti årene har skolen hevet forventningene blant elever og foreldre. Dette har ført til merkbart bedre resultater på elevundersøkelsen, og ifølge rektor har nøkkelen vært elevinvolvering. Ut fra dette er Lakselv videregående et spennende eksempel på hvordan skoleledelse med vekt på elevinvolvering, har videreutviklet skolen.
HØRER vI PÅ ELEvER?
Alle skoler i Norge er forpliktet til å høre på og inkluderer elevene. Artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon (som ble innlemmet i norsk lov i 2003) oppgir at barn har rett til å danne seg egne synspunkter, og retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter «i alle forhold som vedrører barnet.» (s. 13). Opplæringsloven fastslår at elevene har rett til å bli hørt og å medvirke, og den nye overordnet delen av læreplanen (2018) er tydelig på at elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem' (s. ??). Lundy mfl. (2012, s. 57) har beskrevet Norge som pioner når det angår barnas rettigheter'. Resultatene fra World Values Survey (2009) viser at innbyggere i Norge setter stor pris på barns selvstendighet, livsutfoldelse og ansvarlighet. Til tross for alle forpliktelser og forventninger som ligger i skolens styringsdokumenter, opplever skol
Gå til medietLakselv videregående skole har elever fra et stort geografisk område, og en tredjedel av elevene er borteboende. Lakselv kommune er stolt av å være «tre stammers møte» og veiskiltene er skrevet på norsk, samisk og kvensk. Snart skal skolen begynne med opplæring i kvensk. Skolens lærere vurderer det språklige og kulturelle mangfoldet i lokal
miljøet som et fortrinn for deres arbeid. Skolen var tidligere preget av de utfordringene som finnes i regionen, men i de siste ti årene har skolen hevet forventningene blant elever og foreldre. Dette har ført til merkbart bedre resultater på elevundersøkelsen, og ifølge rektor har nøkkelen vært elevinvolvering. Ut fra dette er Lakselv videregående et spennende eksempel på hvordan skoleledelse med vekt på elevinvolvering, har videreutviklet skolen.
HØRER vI PÅ ELEvER?
Alle skoler i Norge er forpliktet til å høre på og inkluderer elevene. Artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon (som ble innlemmet i norsk lov i 2003) oppgir at barn har rett til å danne seg egne synspunkter, og retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter «i alle forhold som vedrører barnet.» (s. 13). Opplæringsloven fastslår at elevene har rett til å bli hørt og å medvirke, og den nye overordnet delen av læreplanen (2018) er tydelig på at elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem' (s. ??). Lundy mfl. (2012, s. 57) har beskrevet Norge som pioner når det angår barnas rettigheter'. Resultatene fra World Values Survey (2009) viser at innbyggere i Norge setter stor pris på barns selvstendighet, livsutfoldelse og ansvarlighet. Til tross for alle forpliktelser og forventninger som ligger i skolens styringsdokumenter, opplever skol