AddToAny

‘Eleven som utviklingsagent' - elever og lærere utvikler Lakselv videregående skole i lag

‘Eleven som utviklingsagent' - elever og lærere utvikler Lakselv videregående skole i lag
Lakselv videregående skole i Finnmark ligger på andreplass når det gjelder skårer for elevdemokrati og medvirkning i Elevundersøkelsen. I tillegg rapporterer elevene null mobbing. Skolen har oppnådd disse resultatene gjennom partnerskap mellom lærere og elever, under samlebegrepet ‘eleven som utviklingsagent'.
«På Lakselv velger vi å behandle elevene som likeverdige parter i skolesamfunnet» sier skolens rektor Sylvi Josefine Johnsen. Helt siden 1979, da Sylvi ble ansatt på skolen, har hun jobbet for at elevene får en stemme i utviklingen av skolen. Hun er bevisst på at skolen har et samfunnsoppdrag og at skolen skal forberede elevene på framtiden, ikke kun gjennom kunnskapsfordeling, men gjennom utviklingen av evnen til å være løsningsorienterte, kunne samarbeide og å være kritiske. Da hun ble rektor i 2008 var hun bestemt på at elevene, lærere og skoleledere skulle arbeide sammen for å få til skoleutvikling som har betydning og relevans for alle. Samtidig mener rektor at sjansen for at elevene fullfører videregående skole øker hvis elevene får en aktiv rolle i skolen og at de opplever å bli tatt på alvor. Det virker som hun har rett i det: gjennomføringstallet for Lakselv ligger over det nasjonale gjennomsnittet.
Lakselv videregående skole har elever fra et stort geografisk område, og en tredjedel av elevene er borteboende. Lakselv kommune er stolt av å være «tre stammers møte» og veiskiltene er skrevet på norsk, samisk og kvensk. Snart skal skolen begynne med opplæring i kvensk. Skolens lærere vurderer det språklige og kulturelle mangfoldet i lokal
miljøet som et fortrinn for deres arbeid. Skolen var tidligere preget av de utfordringene som finnes i regionen, men i de siste ti årene har skolen hevet forventningene blant elever og foreldre. Dette har ført til merkbart bedre resultater på elevundersøkelsen, og ifølge rektor har nøkkelen vært elevinvolvering. Ut fra dette er Lakselv videregående et spennende eksempel på hvordan skoleledelse med vekt på elevinvolvering, har videreutviklet skolen.

HØRER vI PÅ ELEvER?
Alle skoler i Norge er forpliktet til å høre på og inkluderer elevene. Artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon (som ble innlemmet i norsk lov i 2003) oppgir at barn har rett til å danne seg egne synspunkter, og retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter «i alle forhold som vedrører barnet.» (s. 13). Opplæringsloven fastslår at elevene har rett til å bli hørt og å medvirke, og den nye overordnet delen av læreplanen (2018) er tydelig på at ‘elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem' (s. ??). Lundy mfl. (2012, s. 57) har beskrevet Norge som ‘pioner når det angår barnas rettigheter'. Resultatene fra World Values Survey (2009) viser at innbyggere i Norge setter stor pris på barns selvstendighet, livsutfoldelse og ansvarlighet. Til tross for alle forpliktelser og forventninger som ligger i skolens styringsdokumenter, opplever skol
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt