Arkitektnytt
08.03.2017
25 år med norsk arealplans gullstandard, knutepunktstrategien, har ikke gitt noe entydig svar på hvordan den skal brukes. Tre aktuelle planprosjekter, fra Røa via Sundvollen til Bergen, viser at tilnærmingene fortsatt spriker.
Røa torg, januar 2017. En riktig nitrist mandag formiddag med blygrå himmel og en sur vind pipende gjennom de snøfrie gatene. Skjønt gater? De fleste vil nok være enige om at det man har på Røa er veier, og at Røa sentrum i realiteten er bebyggelsen rundt det tungt trafikkerte krysset Vækerøveien-Sørkedalsveien med en liten utposning ved t-banestoppet der samfunnshuset og torget befinner seg.
Rundt omkring ligger det en bebyggelse som i beste fall kan kalles brokete, med eneboliger, tomannsboliger og leilighetsbygg i en rekke ulike formater, etter fasadene å dømme pent fordelt over de siste fire tiårene. Men der mange av boligprosjektene fremstår som ganske nye, er det noe utpreget gammelmodig over det lokale næringslivet, der nå nedlagte Gurkans dagligvare, Røa Sport og Mote (! ) og mindre kjente franchiser som Fonus, Bevco og Zarepta holder til i de sentrale næringslokalene helt inntil torget.
Vel vitende om at knutepunktstrategien har vært den veiledende standarden i Oslo i en årrekke, skulle man tro kommunen rullet ut løperen for alle som ville drive sentrumsutvikling etter den normen her. Men slik har det ikke vært. I stedet har LPO arkitekter i nesten ti år arbeidet for å få realisert knutepunktprosjektet Røa Torg.
RØA: KNUTEPUNKT LIGHT
Men det har kanskje noe med tilnærmingen å gjøre?
- Knutepunktene hadde jo tradisjonelt en parkeringskjeller i bunn, REMA 1000 oppå og så tett i tett med leiligheter på toppen. Har dere funnet på noe helt nytt her, siden kommunen har vært litt tunge å få med på laget?
- Nei, tvert imot, det er akkurat slik her også.
Det sier prosjektansvarlig arkitekt hos LPO arkitekter Mikael Hesslund. Sammen med Tim Larsen Kvingedal har han tatt turen opp for å peke og forklare hvordan knutepunktutvikling i 2017 ser ut. Og for de som trodde at dette skulle være en form for oppdatert «Knutepunkt 2.0», må vi nok moderere forventingene. Det er snarere snakk om et «Knutepunkt light». Og kanskje det ikke er så dumt.
Det arkitektene beskriver, er nemlig en variant av den skrekktypologien man forbinder med Sandvika storsenter som i nedskalert format ikke fremstår som så veldig skrekkelig lenger. Selv om det fortsatt er leilighetsbygg på taket av et kjøpesenter med parkering under.
- Ja, i prinsippet er det det. Men «taket» på kjøpesenteret blir jo torget slik det ligger i dag. Det blir ingen betongsokkel, og vi søker tvert imot å styrke kommunenes mål om miljøgater og kontakten med veiene rundt. Faktisk forsvinner betongsokkelen fra Røa sentrum, ved at stasjonen som i dag ligger i et dypt skår i terrenget, åpnes opp og får trinnfri adkomst rett til kjøpesenteret.
- Haha
Gå til medietRundt omkring ligger det en bebyggelse som i beste fall kan kalles brokete, med eneboliger, tomannsboliger og leilighetsbygg i en rekke ulike formater, etter fasadene å dømme pent fordelt over de siste fire tiårene. Men der mange av boligprosjektene fremstår som ganske nye, er det noe utpreget gammelmodig over det lokale næringslivet, der nå nedlagte Gurkans dagligvare, Røa Sport og Mote (! ) og mindre kjente franchiser som Fonus, Bevco og Zarepta holder til i de sentrale næringslokalene helt inntil torget.
Vel vitende om at knutepunktstrategien har vært den veiledende standarden i Oslo i en årrekke, skulle man tro kommunen rullet ut løperen for alle som ville drive sentrumsutvikling etter den normen her. Men slik har det ikke vært. I stedet har LPO arkitekter i nesten ti år arbeidet for å få realisert knutepunktprosjektet Røa Torg.
RØA: KNUTEPUNKT LIGHT
Men det har kanskje noe med tilnærmingen å gjøre?
- Knutepunktene hadde jo tradisjonelt en parkeringskjeller i bunn, REMA 1000 oppå og så tett i tett med leiligheter på toppen. Har dere funnet på noe helt nytt her, siden kommunen har vært litt tunge å få med på laget?
- Nei, tvert imot, det er akkurat slik her også.
Det sier prosjektansvarlig arkitekt hos LPO arkitekter Mikael Hesslund. Sammen med Tim Larsen Kvingedal har han tatt turen opp for å peke og forklare hvordan knutepunktutvikling i 2017 ser ut. Og for de som trodde at dette skulle være en form for oppdatert «Knutepunkt 2.0», må vi nok moderere forventingene. Det er snarere snakk om et «Knutepunkt light». Og kanskje det ikke er så dumt.
Det arkitektene beskriver, er nemlig en variant av den skrekktypologien man forbinder med Sandvika storsenter som i nedskalert format ikke fremstår som så veldig skrekkelig lenger. Selv om det fortsatt er leilighetsbygg på taket av et kjøpesenter med parkering under.
- Ja, i prinsippet er det det. Men «taket» på kjøpesenteret blir jo torget slik det ligger i dag. Det blir ingen betongsokkel, og vi søker tvert imot å styrke kommunenes mål om miljøgater og kontakten med veiene rundt. Faktisk forsvinner betongsokkelen fra Røa sentrum, ved at stasjonen som i dag ligger i et dypt skår i terrenget, åpnes opp og får trinnfri adkomst rett til kjøpesenteret.
- Haha