Forskerforum
06.02.2017
Å gå i barnehage påvirker vår rettferdighetssans. Det kan få store konsekvenser for retningen samfunnet går i.
I
januar viet den britiske avisen The Guardian og det amerikanske magasinet The Atlantic oppmerksomhet til et norsk forskningsprosjekt. En omfattende eksperimentstudie konkluderte med at amerikanere og nordmenn har vidt forskjellige oppfatninger av hva som er rettferdig. Et representativt utvalg amerikanere og nordmenn ble bedt om å fordele penger mellom to personer som hadde utført en arbeidsoppgave. Mens amerikanerne i stor grad godtok ulik fordeling som følge av flaks, hadde nordmennene langt større hang til å ville fordele jevnt mellom folk. Studien prøver å gi svar på hvorfor amerikanere og nordmenn har skapt så ulike samfunn, der det ene er preget av store økonomiske forskjeller mellom folk, mens det andre er preget av stor likhet. Men av ethvert svar kommer nye spørsmål. Hvorfor oppfatter folk i forskjellige land rettferdighet så ulikt?
Forskerne bak studien er blant andre Alexander W. Cappelen og Bertil Tungodden. Lederne av The Choice Lab ved Norges handelshøyskole har spesialisert seg på eksperimentelle studier av menneskers moralske og økonomiske valg. En av de siste studiene, «The effect of early education on social preferences», gir et lite innblikk i noe av det som påvirker folks rettferdighetssans. Den undersøker hvilken effekt barnehagedeltakelse har på slike valg. Kanskje kan studien også si noe om hvorfor oppfatningen av akseptabel ulikhet ikke er den samme i alle land.
Bygde barnehager
Der atferdsøkonomene tidligere har lånt mye tankegods fra psykologien, lener Cappelen og Tungodden seg nå mer på sosiologien, med en tanke om at institusjonene vi deltar i, preger hvem vi blir. Men det er det krevende å forske på.
- Utfordringen med å studere hvordan institusjoner påvirker oss, er at vi veldig sjelden blir tilfeldig plassert i ulike institusjoner. Skal vi si noe om årsakssamm
Gå til medietjanuar viet den britiske avisen The Guardian og det amerikanske magasinet The Atlantic oppmerksomhet til et norsk forskningsprosjekt. En omfattende eksperimentstudie konkluderte med at amerikanere og nordmenn har vidt forskjellige oppfatninger av hva som er rettferdig. Et representativt utvalg amerikanere og nordmenn ble bedt om å fordele penger mellom to personer som hadde utført en arbeidsoppgave. Mens amerikanerne i stor grad godtok ulik fordeling som følge av flaks, hadde nordmennene langt større hang til å ville fordele jevnt mellom folk. Studien prøver å gi svar på hvorfor amerikanere og nordmenn har skapt så ulike samfunn, der det ene er preget av store økonomiske forskjeller mellom folk, mens det andre er preget av stor likhet. Men av ethvert svar kommer nye spørsmål. Hvorfor oppfatter folk i forskjellige land rettferdighet så ulikt?
Forskerne bak studien er blant andre Alexander W. Cappelen og Bertil Tungodden. Lederne av The Choice Lab ved Norges handelshøyskole har spesialisert seg på eksperimentelle studier av menneskers moralske og økonomiske valg. En av de siste studiene, «The effect of early education on social preferences», gir et lite innblikk i noe av det som påvirker folks rettferdighetssans. Den undersøker hvilken effekt barnehagedeltakelse har på slike valg. Kanskje kan studien også si noe om hvorfor oppfatningen av akseptabel ulikhet ikke er den samme i alle land.
Bygde barnehager
Der atferdsøkonomene tidligere har lånt mye tankegods fra psykologien, lener Cappelen og Tungodden seg nå mer på sosiologien, med en tanke om at institusjonene vi deltar i, preger hvem vi blir. Men det er det krevende å forske på.
- Utfordringen med å studere hvordan institusjoner påvirker oss, er at vi veldig sjelden blir tilfeldig plassert i ulike institusjoner. Skal vi si noe om årsakssamm