Traktor
15.02.2024
MB Trac er omkranset av en entusiastisk menighet, både her i landet og ikke minst i hjemlandet Tyskland. Men interessen for såkalte systemtraktorer i jordbruket, har aldri vært påfallende stor. Prisen å betale for en tysk stjernetraktor, virket også ekskluderende på de fleste norske bønder.
I år er det 50 år siden at MB Trac ble introdusert i Norge. Den nye traktoren var basert på et allerede velprøvd produkt. Etter at Mercedes-Benz i 1951 overtok produksjonen av Unimog fra tyske Boehringer, ble den i løpet av sommeren 1952, introdusert hos oss av importøren Bertel O. Steen. Produksjonen foregikk i byen Gaggenau i Baden-Württemberg. Oversatt fra tysk, ble skapningen kalt et «universalmotorredskap», en slags krysning av et terrenggående nyttekjøretøy og en landbrukstraktor.
I begynnelsen ble Unimog markedsført som en landbruksmaskin. Effekten i den første dieselmotoren var kun 28 hk, transmisjonen tilsa et fartsområde fra 0,25 til 50 km/t. Myndighetene ville ikke at Unimog skulle fortolles som landbrukstraktor, og dermed ble den kostbar for norske bønder. Selv om kjøretøyet ble ganske utbredt i det tyske jordbruket, var interessen blant norske bønder minimal. I Norge fant Unimog sine kunder hos helt andre brukergrupper, eksempelvis i de kommunale ingeniørvesener og brannvesener. Kort sagt, til andre formål. Ikke før i 1976 ble Unimog godkjent som traktor i Norge, forutsatt en toppfart på 30 km/t.
Den oppsiktsvekkende MB Trac
Med teknisk utgangspunkt i Unimog ønsket Mercedes-Benz å utvikle et nytt produkt, som var mer direkte rettet mot det moderne jordbruket. Produksjonen i Gaggenau-fabrikken kom i gang sommeren 1973, side om side med Unimog. Den 11. februar 1974 var det klart for norsk premiere. Det skjedde under åpninga av Landbruksveka på Sjølyst. Bertel O. Steen stilte med egen stand for å vise fram den
Systemtraktor: Med trepunkt foran og bak, tre stykk PTO og i alt åtte hydraulikkuttak, var traktoren beregnet for et effektivt jordbruk.
eneste modellen, MB Trac 65/70 (4-syl., 3,8 liter - 65 hk DIN, motortype OM 314). Ett år tidligere hadde den norske Deutz-importøren introdusert systemtraktoren Deutz Intrac, men denne ble en flopp, etter som førerhytta ikke ble godkjent i Skandinavia. Først i 1979 ble Intrac godkjent i Norge, men salget tok aldri av.
Mercedes-forhandleren Haugs Bilsenter i Vang utenfor Hamar ble umiddelbart utpekt som forhandler av MB Trac. Ei gruppe med bønder fra Hedmarken ble invitert til Tyskland for å prøve traktoren, der hensikten var at hver enkelt skulle si sin ærlige mening. Senere i 1974 ble traktoren demonstrert i flere distrikter på Østlandet, ikke minst i Buskerud. Den 25 år gamle gårdbrukeren Jan Fredrik Hornemann på storgården Stein i Hole, ble den første norske kjøperen. Det snakkes dessuten om at godseier Carl Axel Løvenskiold på Ringerike var blant de aller første.
Prislappen lød på 105 000 kroner, som i dag ville ha tilsvart 793 000 kroner, om vi følger konsumprisindeksen. Til sammenligning kostet en firehjulsdreven Massey Ferguson 168 87 000 kroner. Den forholdsvis moderate motoreffekten kan ha vært en viktig grunn til at salget av MB Trac gikk nokså tregt i den første tiden. En skriftlig kilde røper at det
Gå til medietI begynnelsen ble Unimog markedsført som en landbruksmaskin. Effekten i den første dieselmotoren var kun 28 hk, transmisjonen tilsa et fartsområde fra 0,25 til 50 km/t. Myndighetene ville ikke at Unimog skulle fortolles som landbrukstraktor, og dermed ble den kostbar for norske bønder. Selv om kjøretøyet ble ganske utbredt i det tyske jordbruket, var interessen blant norske bønder minimal. I Norge fant Unimog sine kunder hos helt andre brukergrupper, eksempelvis i de kommunale ingeniørvesener og brannvesener. Kort sagt, til andre formål. Ikke før i 1976 ble Unimog godkjent som traktor i Norge, forutsatt en toppfart på 30 km/t.
Den oppsiktsvekkende MB Trac
Med teknisk utgangspunkt i Unimog ønsket Mercedes-Benz å utvikle et nytt produkt, som var mer direkte rettet mot det moderne jordbruket. Produksjonen i Gaggenau-fabrikken kom i gang sommeren 1973, side om side med Unimog. Den 11. februar 1974 var det klart for norsk premiere. Det skjedde under åpninga av Landbruksveka på Sjølyst. Bertel O. Steen stilte med egen stand for å vise fram den
Systemtraktor: Med trepunkt foran og bak, tre stykk PTO og i alt åtte hydraulikkuttak, var traktoren beregnet for et effektivt jordbruk.
eneste modellen, MB Trac 65/70 (4-syl., 3,8 liter - 65 hk DIN, motortype OM 314). Ett år tidligere hadde den norske Deutz-importøren introdusert systemtraktoren Deutz Intrac, men denne ble en flopp, etter som førerhytta ikke ble godkjent i Skandinavia. Først i 1979 ble Intrac godkjent i Norge, men salget tok aldri av.
Mercedes-forhandleren Haugs Bilsenter i Vang utenfor Hamar ble umiddelbart utpekt som forhandler av MB Trac. Ei gruppe med bønder fra Hedmarken ble invitert til Tyskland for å prøve traktoren, der hensikten var at hver enkelt skulle si sin ærlige mening. Senere i 1974 ble traktoren demonstrert i flere distrikter på Østlandet, ikke minst i Buskerud. Den 25 år gamle gårdbrukeren Jan Fredrik Hornemann på storgården Stein i Hole, ble den første norske kjøperen. Det snakkes dessuten om at godseier Carl Axel Løvenskiold på Ringerike var blant de aller første.
Prislappen lød på 105 000 kroner, som i dag ville ha tilsvart 793 000 kroner, om vi følger konsumprisindeksen. Til sammenligning kostet en firehjulsdreven Massey Ferguson 168 87 000 kroner. Den forholdsvis moderate motoreffekten kan ha vært en viktig grunn til at salget av MB Trac gikk nokså tregt i den første tiden. En skriftlig kilde røper at det