Alle maste på nye parkeringsregler, alle var enige om hvordan de bør være, men forslaget ble liggende i en skuff.
Det tok fire og et halvt år å åpne den.
- Vi har purret flere ganger, men aldri fått tilbakemelding, sier Oslo kommune, Norpark og FFO.
Handikapnytt har arbeidet siden mars i år med å få svar på hvor reglene ble av. Lenger ned i denne artikkelen kan du lese samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarte da vi grep tak i ham på Arendalsuka for å få svar på spørsmålet som både parkeringsbransjen, funksjonshemmedes organisasjoner og Handikapnytt har stilt i lang tid.
Nå har Samferdselsdepartementet bedt om en gjennomgang. Nye retningslinjer skal være på plass innen 1. desember.
Utdaterte regler
Når kommunene behandler parkeringstillatelser for forflytningshemmede, bruker de en veileder fra 1999. Den har gått ut på dato for lenge siden.
Resultatet er at behandlingen spriker i alle retninger.
De som søker om HC-kort, får helt forskjellig resultat, avhengig av hvilken kommune de søker.
Allerede i 2018 ble FFO, Handikapforbundet og parkeringsselskapenes organisasjon Norpark enige om et utkast til nye retningslinjer.
12. mars 2019 sendte Statens vegvesen forslaget til Samferdselsdepartementet til «siste gjennomlesning og endelig godkjennelse».
Oslo kommune er blant dem som har purret mange ganger på departementet. - Retningslinjene er kjempegamle, og de er utdaterte på flere punkter,


































































































