Det var Helge André Njåstad fra Fremskrittspartiet i Hordaland som tok opp saken. Han fattet interesse etter å ha snakket med lokale partikolleger i hjemfylket. Bakgrunnen er næringsorganisasjonen i kystskogbruket, Skognæringa Kysts engasjement. Daglig leder Ole Bakke og prosjektleder for infrastruktur Helge Kårstad har lenge opplevd hvordan flaskehalsene i det kommunale veinettet legger begrensinger for effektiv tømmertransport langs kysten, noe de mener er synd når næringen nå har fått mange flotte kaier å skipe kysttømmeret ut fra.
- Det hjelper jo ikke med nye kaier når tømmeret ikke kommer fra skogen til kaia, påpeker Kårstad. Han mener støtte til kommunale veier henger sammen med støtten til tømmerkaier og skogsveier, fordi disse veiene jo er en del av de samme transportårene for å få tømmeret fra skogen til industri
VIL HA SPLEISELAG Forslaget fra Skognæringa Kyst går derfor ut på at de øremerkede midlene i«kapittel 1149, post 71» for «verdiskapingstiltak i skogbruket» skal bestå også når siste kai er bygd. Det mener de to det er grunnlag for når man leser formålet med den potten: «Ein formålsteneleg infrastruktur, med betre samanhengande standard fra skog til industri og vidare til marknadene, er eit satsingsområde for regjeringa.» og videre at: «ein god infrastruktur er avgjerande for konkurransekrafta til skogsektoren og for sektoren sitt positive bidrag til verdiskaping for distrikta og landet. Løyvinga skal bidra til modernisering og vidareutvikling av infrastruktur for transport og til andre verdiskapingstiltak i skogbruket», står det.
Kårstad og Bakke ønsker seg et spleiselag mellom kommunene og staten via denne posten, for å få has på de viktigste flaskehalsene på det kommunale veinettet.
- Slik det er i dag er det på disse veiene transportflyten stopper opp fordi norske veilister definerer hva som er lovlig å kjøre med. Så her må sjåførene kippkjøre fram og tilbake fordi det mangler møteplasser, kurvaturen er for dårlig til å kjøre med store hengere og mange steder er det heller ikke lov å kjøre enkel lastebil med fullt lass. Det fører fort til ulovlig kjøring på veier som også i mange tilfeller lett kunne vært oppgradert på papiret. Og sjåførene risikerer store bøter hvis det blir kontroll. Det er ikke greit. Når transporten blir så vanskelig og unødvendig dyr blir også tømmerverdiene i feltene som ble plantet etter krigen for å bygge landet også mindre verdt, sier Kårstad.
30 STØTTESPILLERE TIL FORSLAGET Kysten står etter hvert også for en betydelig mengde tømmer. I 2020 ble det hogd 2,7 millioner kub