I skolen
26.10.2021
I september var det nye landsstyret i Skolenes landsforbund (SL) samlet for første gang - uten politisk kompass fra landsmøtet som vedtar nytt politisk program i november.
Forbundsleder Mette Johnsen Walker ønsket det nye landsstyret i SL velkommen til sin første samling 22.-24. september på Sørmarka kurs- og konferansesenter. - Det er første gang landsstyret sitter sammen uten å ha føringer fra et nytt landsmøte, da politikken for 2021-2025 bestemmes på del to av landsmøtet i november, sa første nestleder Jon Oddvar Holthe. Han utfordret de nye landsstyrerepresentantene til å si noe om hvilke forventninger og ambisjoner de har til hva landsstyret skal jobbe med i den nye landsmøteperioden. Flere tok ordet.
- Det er sentralt for SL å ha en realistisk forventningsavklaring med grasrota. Vi kan ikke flagge en prosent herfra. Realismen må være til stede når vi skal inn og forhandle, sa Staale Bergersen fra SL Vestfold og Telemark, med henvisning til neste års hovedoppgjør og med årets stormfulle mellomoppgjør som bakteppe.
Utfordringene med Visma InSchool, rekruttering av yrkesfaglærere, hvordan arbeid med leirskole skal avregnes og lønnes, Fullføringsreformen, tillitsreform, skroting av ordningen med lærerspesialister, mangel på læremidler til nye læreplaner i Fagfornyelsen og mer vekt på overgang mellom barneskole og ungdomsskole samt mellom ungdomsskole og videregående skole, var andre saker som ble nevnt.
Utreder støtte til Norsk Folkehjelp
Rådgiver Heidi Gulbrandsen Smerud i Norsk Folkehjelp var invitert til landsstyret og fortalte om det samarbeidet Folkehjelpa i
Les opprinnelig artikkel- Det er sentralt for SL å ha en realistisk forventningsavklaring med grasrota. Vi kan ikke flagge en prosent herfra. Realismen må være til stede når vi skal inn og forhandle, sa Staale Bergersen fra SL Vestfold og Telemark, med henvisning til neste års hovedoppgjør og med årets stormfulle mellomoppgjør som bakteppe.
Utfordringene med Visma InSchool, rekruttering av yrkesfaglærere, hvordan arbeid med leirskole skal avregnes og lønnes, Fullføringsreformen, tillitsreform, skroting av ordningen med lærerspesialister, mangel på læremidler til nye læreplaner i Fagfornyelsen og mer vekt på overgang mellom barneskole og ungdomsskole samt mellom ungdomsskole og videregående skole, var andre saker som ble nevnt.
Utreder støtte til Norsk Folkehjelp
Rådgiver Heidi Gulbrandsen Smerud i Norsk Folkehjelp var invitert til landsstyret og fortalte om det samarbeidet Folkehjelpa i