AddToAny

Bioingeniørstudenter som veiledere for sykepleiestudenter i venøs blodprøvetaking

Kunnskap om veiledning og venøs blodprøvetaking er viktig for hvordan bioingeniørstudentene utøver det medstudentbaserte studieopplegget.
Medstudentveiledning bidrar til læringssituasjoner både for studentene som veileder og studentene som blir veiledet.

Av HELENE MARGRETHE STOREBØ OPHEIM, MAY-TOVE FURUSETH, KRISTIN ISABELLA KIRKENGEN ESPE, BJARNE HJELTNES og ELISABETH HESSEVAAGBAKKE

Helene Margrethe Storebø Opheim (1), sykepleier, universitetslektor

May-Tove Furuseth (2), bioingeniør, universitetslektor

Kristin Isabella Kirkengen Espe (2), sykepleier, tidligere universitetslektor

Bjarne Hjeltnes (2), bioingeniør, universitetslektor

Elisabeth Hessevaagbakke (1), sykepleier, førsteamanuensis

E-post: heleneo@oslomet.no

1. Fakultet for helsevitenskap, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet.

2. Fakultet for helsevitenskap, Institutt for naturvitenskaplige helsefag, bioingeniørfag, OsloMet.

Fokus i artikkelen er hva bioingeniørstudenter erfarer og vektlegger som medstudentveiledere i venøs blodprøvetaking for sykepleierstudenter.

Metode: Kvalitativ metode med fokusgruppeintervju og skriftlig anonym evaluering.

Resultater: Bioingeniørstudentene erfarte at de lærte mye ved å veilede sykepleiestudenter i venøs blodprøvetaking. I tillegg til økt bevissthet om veilederrollen, ble de også selv tryggere på venøs blodprøvetaking.

Konklusjon: Kunnskap om både venøs blodprøvetaking og veiledning er viktig for hvordan bioingeniørstudentene utøver det medstudentbaserte studieopplegget. Det kommer frem at å veilede kan være krevende, og at det er viktig at lærerne er tilgjengelige. I tillegg åpner studieopplegget for at studenter kan bli kjent med hverandres helseprofesjonsutdanninger.

Nøkkelord: Bioingeniørutdanning, medstudentlæring, medstudentveiledning, simulering, sykepleieutdanning

The focus of the article is what Biomedical Laboratory Scientist students experience and emphasize as fellow student supervisors in venous blood sampling for nursing students.

Method: Qualitative method with focus group interview and written anonymous evaluation.

Results: Biomedical Laboratory Scientist students experienced that they learned a lot by supervising nursing students in venous blood sampling. In addition to increased awareness of the role of supervisor, they also became more confident in venous blood sampling.

Conclusion: It emerges that knowledge of both venous blood sampling and guidance is important for how the Biomedical Laboratory Scientist students practice

Les mer

Flere saker fra Bioingeniøren

Bioingeniøren 05.04.2024
«Kvinnefotball» er fotball, men få toppspillere kan leve av det. Ingrid Bergland gransker immunhematologiens irrganger på blodbanken i Tønsberg mellom kampene.
Bioingeniøren 05.04.2024
Det hevder en internasjonal studie som har sammenliknet målinger av biomarkørene beta-amyloid og tau i blod og spinalvæske (CSF).
Bioingeniøren 05.04.2024
VÅRT LILLE HJØRNE av verden er ikke så trygt som det en gang var, sies det.
Bioingeniøren 05.04.2024
På laboratoriene ved Bærum sykehus jobber flere yrkesgrupper side om side. Det fungerer bra, selv om ikke alle har bioingeniørautorisasjon. Men hvem har egentlig lov til hva? Og hva er forsvarlig?
Bioingeniøren 05.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt