Diabetes
27.10.2020
- Dette er en hjertesak for meg, spesielt at unge med type 2 skal få god og riktig hjelp med diabetesen sin.
Hun brenner for at type 1-ere og type 2-ere skal få likeverdig behandling. Og Darsi vet hva hun snakker om, hun har blitt behandlet for begge deler.
På godt og vondt.28 år gamle Tharsicah Pararajasingham, eller Darsi blant venner, er ikke bare engasjert i likepersonsarbeid, nylig fullført bachelorgrad i generell psykologi, deltids sekretærjobb på sykehus, planlegging av eget bryllup, en tre år gammel Bichon Havanais og en håndfull Diabetesforbund-styreverv blant de De syv fjell. Hun har også sin helt spesielle diabeteshistorie.
I 2009 ble Darsi diagnostisert med diabetes type 1. Den da 17 år gamle bergensjenta hadde en periode hatt alle de klassiske symptomene: masse tørste, tissing, trøtthet og slapphet. Hun hadde så vidt påbegynt andre året på videregående, da et besøk hos fastlegen snudde tilværelsen på hodet. Blodsukkeret lå på drøye 23 og HbA1c på 14,5 prosent (135 mmol/ mol). Neste stopp Haukeland universitetssjukehus.
OPPFØRTE SEG IKKE SOM DEN SKULLE
Darsi startet umiddelbart sin nye type 1-hverdag med Medtronic insulinpumpe og ditto type 1-oppfølging og -behandling. De neste fire-fem årene skulle pumpa bli hennes daglige følgesvenn. Men underveis var det noe som ikke stemte, Darsi begynte å tvile på diagnosen.
- Jeg merket at sykdommen ikke oppførte seg slik som den skulle, jeg følte at jeg hadde litt insulinproduksjon. Og selv om jeg satte insulin, så fortsatte bare blodsukkeret å øke, så det var et eller annet som ikke funket. En opplever jo gjerne en «honeymoonfase» (en periode hvor det fremdeles er noen insu-
Libre til type 2-ere?
Darsi var heldig som fikk gratis FreeStyle Libre. For i det hele tatt å ha sjans til å bli vurdert for å få gratis FreeStyle Libre fra hjelpemiddelsentralen, må du bli henvist til spesialisthelsetjenesten - noe som er et selvfølgelig tilbud for type 1-ere, men ikke for type 2-ere. Har du type 2, har du rett til å søke, men du må da være insulinbehandlet som type 1-ere. De fleste får avslag. Disse må da ut med omtrent
16.000 kroner fra egen lomme årlig, om de ønsker å bruke FreeStyle Libre.
linproduserende celler igjen i bukspyttkjertelen, også kalt remisjonsfasen journ.anm.), men jeg synes denne fasen varte litt vel lenge, ler hun.
FEILDIAGNOSTISERT?
I løpet av de fire årene Darsi hadde levd med diagnosen, hadde også biologi på videregående og et års medisinstudier i Polen
Gå til medietPå godt og vondt.28 år gamle Tharsicah Pararajasingham, eller Darsi blant venner, er ikke bare engasjert i likepersonsarbeid, nylig fullført bachelorgrad i generell psykologi, deltids sekretærjobb på sykehus, planlegging av eget bryllup, en tre år gammel Bichon Havanais og en håndfull Diabetesforbund-styreverv blant de De syv fjell. Hun har også sin helt spesielle diabeteshistorie.
I 2009 ble Darsi diagnostisert med diabetes type 1. Den da 17 år gamle bergensjenta hadde en periode hatt alle de klassiske symptomene: masse tørste, tissing, trøtthet og slapphet. Hun hadde så vidt påbegynt andre året på videregående, da et besøk hos fastlegen snudde tilværelsen på hodet. Blodsukkeret lå på drøye 23 og HbA1c på 14,5 prosent (135 mmol/ mol). Neste stopp Haukeland universitetssjukehus.
OPPFØRTE SEG IKKE SOM DEN SKULLE
Darsi startet umiddelbart sin nye type 1-hverdag med Medtronic insulinpumpe og ditto type 1-oppfølging og -behandling. De neste fire-fem årene skulle pumpa bli hennes daglige følgesvenn. Men underveis var det noe som ikke stemte, Darsi begynte å tvile på diagnosen.
- Jeg merket at sykdommen ikke oppførte seg slik som den skulle, jeg følte at jeg hadde litt insulinproduksjon. Og selv om jeg satte insulin, så fortsatte bare blodsukkeret å øke, så det var et eller annet som ikke funket. En opplever jo gjerne en «honeymoonfase» (en periode hvor det fremdeles er noen insu-
Libre til type 2-ere?
Darsi var heldig som fikk gratis FreeStyle Libre. For i det hele tatt å ha sjans til å bli vurdert for å få gratis FreeStyle Libre fra hjelpemiddelsentralen, må du bli henvist til spesialisthelsetjenesten - noe som er et selvfølgelig tilbud for type 1-ere, men ikke for type 2-ere. Har du type 2, har du rett til å søke, men du må da være insulinbehandlet som type 1-ere. De fleste får avslag. Disse må da ut med omtrent
16.000 kroner fra egen lomme årlig, om de ønsker å bruke FreeStyle Libre.
linproduserende celler igjen i bukspyttkjertelen, også kalt remisjonsfasen journ.anm.), men jeg synes denne fasen varte litt vel lenge, ler hun.
FEILDIAGNOSTISERT?
I løpet av de fire årene Darsi hadde levd med diagnosen, hadde også biologi på videregående og et års medisinstudier i Polen


































































































