Avhandlingen har fokus på den profesjonelle relasjonen. Formålet med arbeidet er å få ny kunnskap om hva som må til for at relasjonen mellom hjelper og hjelpesøkende i seg selv kan hjelpe og virke, og hvordan hjelperen kan «lære» denne relasjonelle kompetansen. Forståelse og anerkjennelse er sentrale begreper og fenomener i avhandlingen. Disse undersøkes og utredes. En god relasjon forutsetter at partene er sammen om noe, det vil si at de deler og anerkjenner hverandres forståelse av virkeligheten. For å anerkjenne hverandres forståelse av virkeligheten, må partene forstå hverandres opplevelse av situasjonen slik den foreligger og beskrives. Empati er også begrep og fenomen som undersøkes og diskuteres grundig. Halvorsen mener at empati først og fremst dreier seg om å forstå seg selv, for slik å kjenne (seg) igjen (i) den andres opplevelse og beskrivelse. Hjelperen må altså forstå seg selv, for å forstå den andre. Halvorsen hevder at dette er en form for kompetanse som hjelperen i hovedsak ti