Dagligvarehandelen
17.09.2019
Nordmenn har fått større sans for mer raffinert ost og er villige til å betale for nytelsen, merker Ostecompagniet.
Ostecompagniet ble etablert i 2003 og er Tines heleide selskap for spesialoster, både egenproduserte og importerte. De norske gullmedaljene i de to siste Oste-VM og den økende interessen for lokalmat har gitt selskapet vind i seilene.
- Norge har blitt en ostenasjon i verdensklasse, mener daglig leder Nina Jutkvam Nørve.
I fjor medførte trangen til ost et totalt ostesalg på 8,7 milliarder i dagligvarebutikkene.
Tine eier ni mindre ysterier rundt om i landet som står for meierisamvirkets produksjon av spesialoster. Hvit- og blåmuggoster dominerer produksjonen med blåmuggosten Selbu Blå som den aller viktigste.
- Selbu Blå har hatt en fantastisk vekst og har fått nasjonal distribusjon, fremhever
Gå til mediet- Norge har blitt en ostenasjon i verdensklasse, mener daglig leder Nina Jutkvam Nørve.
I fjor medførte trangen til ost et totalt ostesalg på 8,7 milliarder i dagligvarebutikkene.
Tine eier ni mindre ysterier rundt om i landet som står for meierisamvirkets produksjon av spesialoster. Hvit- og blåmuggoster dominerer produksjonen med blåmuggosten Selbu Blå som den aller viktigste.
- Selbu Blå har hatt en fantastisk vekst og har fått nasjonal distribusjon, fremhever