Journalist
Du tror du konkurrerer om å skyve på groper med vann uten å søle, men i virkeligheten hjelper du forskere med å lage en raskest mulig kvantedatamaskin - en oppgave som kunstig intelligens ennå ikke klarer av. Video fra Aarhus Universitet.
Hvordan kan dataspillere løse problemer som får verdens største superdatamaskiner til å knele og fysikere til å klø seg i hodet?
Svaret har forskergruppa CODER ved Aarhus Universitet funnet. Spillene ligger fritt tilgjengelige for alle. Du kan også være med på å bane veien for neste generasjon kvantedatamaskiner - uten å kunne et fnugg om kvantefysikk.
Løser kvanteproblemer uten å vite det
Når du starter opp spillet BringHomeWater, tror du at målet er å skyve små groper med vann sidelengs så fort som mulig uten å søle.
I virkeligheten er vannet atomer og gropa et lyskrystall - groper av stillingsenergi laget av lasere - i den logiske kretsen til en kvantedatamaskin.
Kvantedatamaski